Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Benämning

Forskningsmetodik och forskningsöversikt

Engelsk benämning

Research methods and research overview

Kurskod

SY151G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-16

Gäller från

2016-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången) eller SY172G Coaching i omställning och rehabilitering (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.

Innehåll

Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • analysera och förstå grunderna i vetenskapligt uppsatsskrivande
  • redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom studie- och yrkesvägledningens område
  • diskutera hur empiriskt material inom kvalitativ och kvantitativ metod analyseras och presenteras
  • författa ett uppsats-PM utifrån grundläggande vetenskapliga krav på problemformulering, tidigare studier, teoretisk förankring, metodbeskrivning samt forskningsetisk medvetenhet
  • diskutera och försvara ett uppsats-PM samt granska ett annat uppsats-PM
  • Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och praktisk analys av olika vetenskapliga uppsatser.

Bedömningsformer

Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt, genom författandet av ett uppsats-PM som kan ligga till grund för kommande fördjupningsarbete samt genom muntlig och/eller skriftlig analys och presentation av vetenskapliga uppsatser. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bergmo-Prvulovic, Ingela. 2015. Social representations of career and career guidance in the changing world of working life. Diss. Jönköping: Högskolan i Jönköping. (valda delar) Tillgänglig på internet: http://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A798955&dswid=2132
Fransson, Karin & Lindh, Gunnel. 2004. Ungdomars utbildnings- och yrkesval: I egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.) Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1359
Larsen, Ann Kristin. 2009. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups. (128 s.)
Lindh, Gunnel & Lundahl, Lisbeth. 2008. Den resandes ensak?: Forskning om karriärutveckling och karriärvägledning. I Individ, samhälle, lärande: åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 55-70. (16 s.) Tillgänglig på internet: http://docplayer.se/3719272-Individ-samhalle-larande.html
Lovén, Anders. 2000. Kvalet inför valet. Diss. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen. (303 s.)
Lovén, Anders. (red.). 2015. Karriärvägledning: En forskningsöversikt. Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
Lundahl, Lisbeth. (red.). 2010. Att bana vägen mot framtiden. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 120 s.) [Läs sid 15-125, 217-231]
Skolinspektionen. 2013. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Stockholm: Skolinspektionen. (46 s.) Tillgänglig på internet: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/Studie--och-yrkesvagledning-i-grundskolan/
Skolverket (2013). Det svåra valet: elevers val av utbildning på olika slags gymnasiemarknader. Stockholm: Skolverket. (138 s.) Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3075
Thurén, Torsten. 2007. Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (valda delar ca 70 s.) [Läs kapitel 1-6, 9, 13]
Vetenskapsrådet. 2002. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.) Tillgänglig på internet: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.