Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Forskningsmetodik och forskningsöversikt
Engelsk benämning
Research methods and research overview
Kurskod
SY151G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-10-25
Gäller från
2012-10-25
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.
Innehåll
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och förstå grunderna i vetenskapligt uppsatsskrivande
- redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom studie- och yrkesvägledningens område
- diskutera hur empiriskt material inom kvalitativ och kvantitativ metod analyseras och presenteras
- författa ett uppsats-PM utifrån grundläggande vetenskapliga krav på problemformulering, tidigare studier, teoretisk förankring, metodbeskrivning samt forskningsetisk medvetenhet
- diskutera och försvara ett uppsats-PM samt granska ett annat uppsats-PM
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och praktisk analys av olika vetenskapliga uppsatser.
Bedömningsformer
Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt, genom författandet av ett uppsats-PM som kan ligga till grund för kommande fördjupningsarbete samt genom muntlig och/eller skriftlig analys och presentation av vetenskapliga uppsatser. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups (128 s.)
Larsson, S. (2000). Om skrivandets lust och olust. I: Pedagogisk forskning i Sverige, 5 (1), 30-42. (13 s.) Tillgänglig på internet: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/larsson.pdf
Lovén, Anders (2000). Kvalet inför valet. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen (303 s.)
Lovén, Anders (2010). Behöver vi teorier inom vägledning? (15 s.) Tillgänglig elektroniskt.
Lundahl, Lisbeth (2010). Att bana vägen mot framtiden. Studentlitteratur (valda delar ca 120 s.)
Fransson, Karin & Lindh, Gunnel (2004). Ungdomars utbildnings- och yrkesval - i egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1359
Thurén, Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber, (valda delar ca 70 s.)
Widerberg, K. (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 50 s.)
Vilhjálmsdóttir, Guðbjörg m.fl. (2011). Voice of users. Promoting quality of guidance for adults in the nordic countries. Report from the Nordic Network for Adult Learning. (valda delar ca 85 s.) Tillgänglig på internet: http://www.nordvux.net/download/6821/voice_of_users.pdf
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/etikreglerhs.pdf
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.