Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Den föränderliga människan
Engelsk benämning
The Changing Nature of Human Being
Kurskod
SY140G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet
Fastställandedatum
2020-11-18
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY130G Vägledningens grunder (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.
Innehåll
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• beskriva centrala begrepp och teorier inom psykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
• diskutera identitet och identitetskonstruktion med stöd i karriärteori
• förklara och föra resonemang kring teorier och begrepp för genus, etnicitet och migration med relevans för vägledaryrket
• Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga
arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.
Bedömningsformer
Det första lärandemålet examineras vid en individuell skriftlig tentamen, genom att studenten redovisar och diskuterar olika psykologiska teorier och dess betydelse för individers och gruppers agerande och väljande. Det andra lärandemålet examineras vid ett seminarium som tar sin utgångspunkt i att studenten intervjuat dels en person med liknande bakgrund som studenten själv, dels en person med annan bakgrund. Vid seminariet analyseras intervjuerna genom begrepp och teorier om identitet med tydliga kopplingar till en metateori om karriärer som inspirerats av systemtänkande. Med hjälp av den analys som gjorts skriver studenten en individuell text som fokuserar identitetskonstruktion. Det tredjelärandemålet examineras vid ett seminarium där studenten presenterar och diskuterar ett skriftligt arbete som huvudsakligen behandlar genus, etnicitet och migrationsperspektivet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kunna tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika utgångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria. 2010. Inledning. I Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria (red.). Livslinjer: Berättelser om ålder, genus och sexualitet. Göteborg: Makadam, sid. 7-16. (10 s.)
Bunar, Nihad (red.). 2015. Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & kultur. (304 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis och Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9: sid 175-195, kap 10: sid 197-212) (37 s.)
Ecclestone Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin. 2010. Transitions in the lifecourse: The role of identity, agency and structure. I Ecclestone, Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin (red.). Transitions and learning through the lifecourse. London: Routledge, 1-15. (Tillgänglig som e-bok via Libsearch.) (15 s.)
Eriksson, Mia och Gottzén, Lucas. 2020. Genus. Stockholm: Liber. (128 s.)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 2: sid 43-47, kap 4: sid 97-116) (25 s.)
Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar och Smedler, Ann-Charlotte (red.). 2012. Grunderna i vår tids psykologi. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar)
Leung, Alvin S. 2010. The Big Five Career Theories. I James A. Athanasou och Raoul Van Esbroeck (red.) International Handbook of Career Guidance. 115-132. Dordrecht: Springer. (18 s.)
McMahon, Mary och Patton, Wendy. 2019. The Systems Theory Framework of Career Development: Applying Systems Thinking to Career Development Theory and Practice. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 237-247. (11 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 3 uppl. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 9: sid 241-276) (Tillgänglig som e-bok via Libsearch.) (46 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Sorbring, Emma, Andersson, Åsa och Molin, Martin (red.). 2014. Att förstå ungdomars identitetsskapande: En inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber. (valda delar)
Statistiska Centralbyrån. 2020. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet: https://www.scb.se/contentassets/98bad96ec1bd44aea171b2fb4f7b3f64/le0201_2019b20_br_x10br2001.pdf (112 s.)
Stier, Jonas. 2019. Identitet: Ett socialpsykologiskt perspektiv. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (183 s.)
Artiklar tillkommer.
Valbar skönlitteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront.
Larsmo, Ola. 2016. Swede Hollow. Stockholm: Bonnier.
Oksanen, Sofi. 2010. Utrensning. Stockholm: Bonnier.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursansvarig och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.