Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Den föränderliga människan
Engelsk benämning
The Changing Nature of Human Being
Kurskod
SY140G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-07
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY130G Vägledningens grunder (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska och socialpsykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.
Innehåll
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva centrala begrepp och teorier inom psykologi och socialpsykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
- diskutera identitet och identitetskonstruktion med stöd i karriärteori
- förklara och föra resonemang kring teorier och begrepp för genus, etnicitet och migration med relevans för vägledaryrket
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga
arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.
Bedömningsformer
Det första lärandemålet examineras vid en individuell skriftlig tentamen, genom att studenten redovisar och diskuterar olika psykologiska och socialpsykologiska teorier och dess betydelse för individers och gruppers agerande och väljande.Det andra lärandemålet examineras vid ett seminarium som tar sin utgångspunkt i att studenten intervjuat dels en person med liknande bakgrund som studenten själv, dels en person med annan bakgrund. Vid seminariet analyseras intervjuerna genom begrepp och teorier om identitet med tydliga kopplingar till en metateori om karriärer som inspirerats av systemtänkande. Med hjälp av den analys som gjorts skriver studenten en individuell text som fokuserar identitetskonstruktion. Det tredjelärandemålet examineras vid ett seminarium där studenten presenterar och diskuterar ett skriftligt arbete som huvudsakligen behandlar genus, etnicitet och migrationsperspektivet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhållningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kunna tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika utgångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bunar, Nihad (red.). 2015. Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & kultur. (304 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9-10: sid 175-212) (38 s.)
Ecclestone Kathryn, Biesta Gert, Hughes Martin. 2010. Transitions in the lifecourse: The role of identity, agency and structure. I Kathryn Ecclestone, Gert Biesta och Martin Hughes (red.). Transitions and learning through the lifecourse. London: Routledge, 1-15. (15 s.) (e-bok i Libsearch)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 4: sid 97-116) (20 s.)
Hammarén, Nils & Johansson, Thomas. 2009. Identitet. Stockholm: Liber. (128 s.)
Hedlin, Maria. 2010. Lilla genushäftet 2.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet. Tillgänglig på Internet: http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:430176/FULLTEXT01.pdf (44 s.)
Holland, John. 1997. Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. 3 uppl. Odessa: Psychological Assessment Resources. (kap 1: 1-15) (15 s.)
Jönhill, Jan Inge. 2012. Inklusion och exklusion: En distinktion som gör skillnad i det mångkulturella samhället. Stockholm: Liber. (216 s.)
Karlsson, Lars. 2012. Psykologins grunder. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Lindblom, Jonas & Stier, Jonas (red.). 2011. Det socialpsykologiska perspektivet. Lund: Studentlitteratur. (258 s.)
McMahon, Mary. 2013. Constructing Career Identity Through Systemic Thinking. I Melinde Coetzee (red.) Psycho-social Career Meta-capacities: Dynamics of contemporary career development. 75-86. Dordrecht: Springer. (12 s.) (e-bok, i Libsearch)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 3 uppl. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 2: 39-47, kap 9: sid 241-276, kap 13: sid 366-383) (62 s.)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Sorbring, Emma, Andersson, Åsa & Molin, Martin (red.). 2014. Att förstå ungdomars identitetsskapande: En inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber. (valda delar, ca 150 s.)
Statistiska Centralbyrån. 2016. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet: http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0201_2015B16_BR_X10BR1601.pdf (104 s.)
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Valbar litteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Cleave, Chris. 2012. Little Bee. Stockholm: Brombergs
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront
Grjasnowa, Olga. 2013. Ryssar är såna som gillar björkar. Stockholm: Månpocket
Oates, Joyce Carol. 2009. Dödgrävarens dotter. Stockholm: Bonnier pocket
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens lärandemål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursansvarig och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.