Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Den föränderliga människan
Engelsk benämning
The changing nature of human being
Kurskod
SY140G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2009-02-23
Gäller från
2009-03-30
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika sociolo-giska, socialpsykologiska och psykologiska teorier om individens utveckling och förändring.
Innehåll
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Vidare be-handlas människors utsatthet i förändringssituationer. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriärutveck-ling. Särskild uppmärksamhet ägnas skilda kulturbegrepp, migration och etnicitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• beskriva centrala begrepp och aktuella teorier inom sociologi, socialpsykologi och psykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning
• relatera till och använda sig av centrala begrepp och teorier vid möten med individer och grupper
• diskutera utsatta gruppers problematik
• förklara karriärutvecklingen hos individer med utländsk bakgrund samt föreslå strate-gier för att stödja individens förändring
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsning-ar, seminarier och gruppdiskussioner, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består i två seminarier där studenten med utgångspunkt från sociologiska och socialpsykologiska teorier och begrepp redovisar och reflekterar över dessas betydelse i stu-die- och yrkesvägledning. Vidare ingår en individuell skriftlig hemtentamen där studenten redovisar olika psykologiska teorier och dess betydelse och förklaringsfaktorer för individers och gruppers agerande och väljande. Dessutom genomförs en muntlig uppgift med utgångs-punkt från en videoinspelad intervju med en person med utländsk bakgrund. I analysen ingår centrala begrepp och teorier som värderas och är utgångspunkt för att föreslå olika strategier för att stödja personens karriärutveckling.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt och fördjupat analytiskt förhåll-ningssätt till de begrepp och teorier som ingår i kursen. Dessutom krävs god förmåga att kun-na tillämpa och föreslå relevanta handlingsstrategier för individer och grupper med olika ut-gångspunkter. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studen-ten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahmadi, Nader (2003). Ungdom, kulturmöten, identitet. Stockholm, Liber. 227 s. ISBN 91-47-05166-3
Angelöw Bosse & Jonsson, Thom (2000). Introduktion till socialpsykologi. Lund, Studentlitteratur, 252 s. ISBN 91-44-00597-0
Bauman, Zygmunt. & May, Tim (2004).
Att tänka sociologiskt. Göteborg, Bokförlaget Korpen, 254 s. ISBN 91-7374-405-0
Goffman, Irving (2001). Stigma; den avvikandes roll och identitet. Stockholm, Prisma, 168 s. ISBN 91-7297-516-4
Karlsson, Lars (2007) Psykologins grunder. Lund, Studentlitteratur, 734 s. ISBN 978-91-44-01876-8 (vissa kap)
Lester, David (1996). Personlighetsteorier. Lund, Studentlitteratur, 232 s. ISBN 91-44-00104-5
Lycken, Margareta (2005) Vad är du för en typ?: MBTI – en väg till självkännedom. Västerås, Summarum, 117 s. ISBN 91-631-6640-2
Valbar litteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
George, Elizabeth (2008) Innan döden kom. Stockholm, Månpocket. 553 s. ISBN 978-91-7001-643-1
Hilton, Johan (2006). No tears for queers: ett reportage om män, bögar och hatbrott. Stockholm, Atlas, 326 s. ISBN 91-7389-223-8
Ragde, Anne B (2007). Berlinerpopplarna. Stockholm, Månpocket, 233 s. ISBN 978-91-7001-489-5
Tamas, Gellert (2003). Lasermannen. Stockholm, Ordfront, 406 s. ISBN 91-7324-973-4
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen behandlar ett antal olika förklaringsmodeller och teorier för människors handlande med särskild inriktning på studie- och yrkesval. I detta sammanhang belyses de påverkansfak-torer som individer och grupper utsätts för och med särskild inriktning på migration och etni-citet.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.