Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Vägledningens grunder
Engelsk benämning
The Basics of Guidance
Kurskod
SY130G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-16
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 2 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursens syftar till att studenterna skall tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller för vägledning och samtal. Kursens syftar också till att utveckla förmågan att bedriva vägledning och anknyta denna till relevant teoribildning.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i mötet mellan vägledare och vägledningssökande där olika samtalsmodeller och karriärteorier används för analys och tillämpning. Med utgångspunkt i genomförda vägledningssamtal analyseras och diskuteras vägledarens möte med olika vägledningssökande samt dennes roll, färdigheter och förhållningssätt i samtalssituationen. Studenterna analyserar den egna karriärutvecklingen och anknyter sin analys till olika karriärutvecklingsteorier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa grundläggande förmåga att agera i vägledningssituationer
- Redogöra för olika samtalsmodeller och vägledningsteorier
- Urskilja och reflektera över studie- och yrkesvägledningens olika förutsättningar och villkor
- Beskriva och analysera karriärteorier i relation till den egna karriärutvecklingen
- Inom ett vägledningssammanhang förstå grupprocesser och individers behov i dessa
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsning-ar, seminarier och gruppövningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består i att studenten individuellt blir bedömd på ett videoinspelat vägledningssamtal (lärandemål 1). I kursen ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar för och reflekterar kring olika samtalsmodeller, vägledningsteorier och dess betydelse i vägledningssituationer (lärandemål 2). Även lärandemålet som berör grupprocesser (lärandemål 5) examineras vid skrivningen. Studentens egen karriärberättelse examineras skriftligt samt analyseras i grupp (lärandemål 4). Under kursens verksamhetsförlagda period sker en skriftlig dokumentation och analys där lärandemål 3 examineras.
För betyget Väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de teorier och modeller som ingår i kursen samt på ett tydligt sätt visar på grundläggande förmåga att kunna genomföra ett vägledningssamtal. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Amundson, Norman E, Harris-Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Ele-ments of Career Counseling – Processes and Techniques. Pearson, 161 sid, ISBN 0131582186 (sid 1-40)
Andergren, Leif (2014). Samtala – Vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld. TREMEDIA
Egan, G (2010) The Skilled Helper. Brooks/Cole
Engqvist, A (2009) Om konsten att samtala. Nordstedts förlag Lovén, A (2010)
Lovén, A (2010) Behöver vi teorier i vägledningen? (tillgänglig på itslearning)
Patton, W och McMahon, M. (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers
Stensaasen, S och Sletta O (2000) Grupprocesser – om inlärning och samarbete i grupp.
Natur och kultur
Tovath, C (2013) Erkännandets Janusansikte – det sociala kapitalets betydelse i arbetslivskarriärer. Santérus Academic Press Sweden
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Liber AB
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).