Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Vägledningens grunder
Engelsk benämning
The Basics of Guidance
Kurskod
SY130G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-02-18
Gäller från
2013-02-18
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 2 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursens syftar till att studenterna skall tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller för vägledning och samtal. Kursens syftar också till att utveckla förmågan att bedriva vägledning och anknyta denna till relevant teoribildning.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i mötet mellan vägledare och vägledningssökande där olika samtalsmodeller och karriärteorier används för analys och tillämpning. Med utgångspunkt i genomförda vägledningssamtal analyseras och diskuteras vägledarens möte med olika vägledningssökande samt dennes roll, färdigheter och förhållningssätt i samtalssituationen. Studenterna analyserar den egna karriärutvecklingen och anknyter sin analys till olika karriärutvecklingsteorier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa grundläggande förmåga att agera i vägledningssituationer
- Redogöra för olika samtalsmodeller och vägledningsteorier
- Urskilja och reflektera över studie- och yrkesvägledningens olika förutsättningar och villkor
- Beskriva och analysera karriärteorier i relation till den egna karriärutvecklingen
- Inom ett vägledningssammanhang förstå grupprocesser och individers behov i dessa
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsning-ar, seminarier och gruppövningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består i att studenten individuellt blir bedömd på ett videoinspelat vägledningssamtal (lärandemål 1). I kursen ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar för och reflekterar kring olika samtalsmodeller, vägledningsteorier och dess betydelse i vägledningssituationer (lärandemål 2). Även lärandemålet som berör grupprocesser (lärandemål 5) examineras vid skrivningen. Studentens egen karriärberättelse examineras skriftligt samt analyseras i grupp (lärandemål 4). Under kursens verksamhetsförlagda period sker en skriftlig dokumentation och analys där lärandemål 3 examineras.
För betyget Väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de teorier och modeller som ingår i kursen samt på ett tydligt sätt visar på grundläggande förmåga att kunna genomföra ett vägledningssamtal. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Amundson, Norman E, Harris-Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Elements of Career Counseling – Processes and Techniques. Pearson, 161 sid, ISBN 0131582186 (valda delar)
Dresch, J och Lovén, A (2003) Vägledning i förändring. Malmö högskola
Engqvist, A (2009) Om konsten att samtala. Nordstedts förlag
Flygt, T (2001) Underdog. Norstedts förlag
Lovén, A (2000) Kvalet inför valet. Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan i Malmö, (valda delar)
Lovén, A (2010) Behöver vi teorier i vägledningen? Malmö högskola
Patton, W och McMahon, M. (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers,
(valda delar)
Stensaasen, S och Sletta O (2000) Grupprocesser – om inlärning och samarbete i grupp.
Natur och kultur
Kurslitteraturen kan kompletteras med artiklar.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.