Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Introduktion och kommunikation
Engelsk benämning
Introduction and Communication
Kurskod
SY110G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-16
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A . Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om studie- och yrkesvägledningens utveckling och grundlägga en förståelse för olika perspektiv på vägledning och karriärutveckling. Vidare ska studenterna kunna reflektera över och analysera sitt eget studie- och yrkesval samt utveckla en förståelse för vetenskapligt skrivande. Inom kursens ram ska också studenterna introduceras i grundläggande kommunikation.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i studie- och yrkesvägledningens utveckling, begrepp och mål, varvid olika historiska, internationella och teoretiska perspektiv behandlas. Det historiska perspektivet riktas mot individ- och samhällsutveckling ur ett vägledningsperspektiv. Det teoretiska perspektivet belyses utifrån olika teorier om individers och gruppers val och väljande. Kursen behandlar grundläggande kommunikation såväl enskilt som i grupp, med fokus på samtalets grunder, innehåll och utformning. I kursen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt såväl vad gäller den kommande professionen som den egna utvecklingen. En begränsad undersökning, där studenterna parvis väljer en aktuell frågeställning, genomförs och redovisas. En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad ska studenten kunna:
- Visa insikt och förståelse för professionens utveckling, innehåll och förutsättningar
- Förstå och tillämpa grunderna till ett vetenskapligt skrivande
- Beskriva och analysera olika samtalsformer och grundläggande kommunikationsbegrepp
- Reflektera över sig själv i relation till professionens krav
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier eller fältstudier, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål och i samverkan med de studerande.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kurstart.
Bedömningsformer
Examinationen består av en begränsad undersökning inom kursens område. Undersökningen presenteras i en text som visar att studenten tillägnat sig kunskap om grundläggande vetenskapligt skrivande. Studenten ska också i portfolioform kunna redogöra för sin egen karriärprofil i relation till professionen. I en muntlig presentation ska studenten vidare kunna redogöra för och visa färdigheter i grundläggande kommunikation samt kunna reflektera kring en skönlitterär bok och dess relation till vägledning. I kursen ingår också en hemtentamen.
För betyget godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna skall karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andergren, Leif (2008). Högskolestuderandes självkännedom – vad betyder utbildningen? Växjö. Växjö universitet, institutionen för pedagogik (tillgänglig på itslearning).
Andergren, Leif (2014). Samtala – Vägledning för framtid och karriär i en kaotisk värld, TREMEDIA (kan inhandlas till förmånligare pris vid författarens föreläsning).
Ask, Sofia. (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla (2012) Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur.
Coelho, Paulo (2004). Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (49 sid: Inledning och kap 1-3).
Egan, Gerard (2010) The Skilled Helper. Brooks/Cole, ISBN 0495604313. (Valda delar).
Gustafson, Niklas (2015). På väg mot färdigt examensarbete. Om kamratbedömning av uppsatstexter i responsgrupper inom ramen för en vetenskaplig uppsatstrappa. (20 sid). Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på itslearning).
Larsen, Ann-Kristin (2009). Metod helt enkelt.(ISBN978-91–40664–79-2). Malmö: Gleerups (125 s).
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB (Valda delar).
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. (ISBN 978-91-44-6794) Lund. Studentlitteratur. (142 s).
Shiersmann m fl (red: 2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals - Kapitel 4 (Core competences for career guidance and counselling professionals). Tillgänglig på internet: http://www.nice-network.eu.
Tostrup, Ola (2015). Med bagaget in i studierna – studenters möte med Studie- och yrkesvägledarutbildningen. Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på itslearning).
En egen sökt artikel om vägledning tillkommer (genomgång sker vid Vetenskapligt skrivande, föreläsning).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).