Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Introduktion och kommunikation
Engelsk benämning
Introduction and Communication
Kurskod
SY110G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-21
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om studie- och yrkesvägledningens utveckling och grundlägga en förståelse för olika perspektiv på vägledning och karriärutveckling. Vidare ska studenterna kunna reflektera över och analysera sitt eget studie- och yrkesval samt utveckla en förståelse för vetenskapligt skrivande. Inom kursens ram ska också studenterna introduceras i grundläggande kommunikation.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i studie- och yrkesvägledningens utveckling, begrepp och mål, varvid olika historiska, internationella och teoretiska perspektiv behandlas. Det historiska perspektivet riktas mot individ- och samhällsutveckling ur ett vägledningsperspektiv. Det teoretiska perspektivet belyses utifrån olika teorier om individers och gruppers val och väljande. Kursen behandlar grundläggande kommunikation såväl enskilt som i grupp, med fokus på samtalets grunder, innehåll och utformning. I kursen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt såväl vad gäller den kommande professionen som den egna utvecklingen. En begränsad undersökning, där studenterna parvis väljer en aktuell frågeställning, genomförs och redovisas. En del av kursen är verksamhetsförlagd och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad ska studenten kunna:
- Visa insikt och förståelse för professionens utveckling, innehåll och förutsättningar
- Förstå och tillämpa grunderna till ett vetenskapligt skrivande
- Beskriva och analysera olika samtalsformer och grundläggande kommunikationsbegrepp
- Reflektera över sig själv i relation till professionens krav
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier eller fältstudier, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål och i samverkan med de studerande.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kurstart.
Bedömningsformer
Examinationen består av en begränsad undersökning inom kursens område. Undersökningen presenteras i en text som visar att studenten tillägnat sig kunskap om grundläggande vetenskapligt skrivande. Studenten ska också i portfolioform kunna redogöra för sin egen karriärprofil i relation till professionen. I en muntlig presentation ska studenten vidare kunna redogöra för och visa färdigheter i grundläggande kommunikation samt kunna reflektera kring en skönlitterär bok och dess relation till vägledning. I kursen ingår också en hemtentamen.
För betyget godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna skall karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andergren, Leif (2008). Högskolestuderandes självkännedom – vad betyder utbildningen? Växjö. Växjö universitet, institutionen för pedagogik (58 s).
- Ask, Sofia. (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.)Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s) Tillgänglig på Internet: http:urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
- Ask, Sofia. (2005). Röster i övergången. I: Lindgren, Maria (red.)Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (17 s) Tillgänglig på Internet: http:urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
- Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla (2004) Uppskattande samtalskonst, Mareld.
- Coelho, Paulo (2004). Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB. (191 s).
- Egan, Gerald. (2002) The skilled helper (7th ed.) Brooks/Cole,(eller senare upplaga) (Valda delar ca 135 s).
- Einarsson, Jan. (2005). Studenter i en akademisk språkvärld. I: Lindgren, Maria (red.)Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (15 s) Tillgänglig på Internet: http:urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
- Larsen, Ann-Kristin (2009). Metod helt enkelt.(ISBN978-91–40664–79-2). Malmö: Gleerups (125 s)
- Lovén, Anders (2010). Behöver vi teorier? (Tillhandahålles av utbildningen)
- Lycken, Margareta (2007). Vad är du för en typ?Ett arbets- och referensmaterial Margareta Lykken AB. ISBN:91-631-2012-7
- Maltén, Arne (1998). Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. (ISBN 978-91-44-6794) Lund. Studentlitteratur.
- Nilsson, Göran (2005). Vägledning – i vems intresse? Umeå: institutionen för barn- och ungdomspedagogik, socialpedagogik och vägledning. Lärarutbildningen Umeå universitet. (119 s).
- Skolverket (2009): Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
- Widerberg, K. (2003). Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. (103 s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen introduceras Malmö högskolas perspektiv – etnicitet och migration, genus och miljö. Studenten sätter sig in i vilka frågor som omfattas i perspektiven och varför dessa perspektiv är viktiga samhällsfrågor och vilken betydelse de har för studie- och yrkesvägledning.
Dessutom genomgås en del grundläggande begrepp och teorier inom studie- och yrkesvägled-ningsområdet. I det sammanhanget understrykes betydelsen av påverkansfaktorer såsom klass, genus och etnicitet. Miljöperspektivet belyses genom beaktande av det paradigmskifte som ny teknik och nya kommunikationsformer medfört för vägledningens lokalisering och tillgång.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.