Kursplan hösten 2009
Kursplan hösten 2009
Benämning
Introduktion och kommunikation
Engelsk benämning
Introduction and Communication
Kurskod
SY110G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2009-06-26
Gäller från
2009-08-31
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 1 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig kunskap om studie- och yrkesvägledningens utveckling och grundlägga förståelse för olika perspektiv på vägledning. Kursen syftar även till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper om samtal och kommunikation.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i studie- och yrkesvägledningens utveckling, begrepp och mål, varvid olika historiska, internationella och teoretiska perspektiv behandlas. Det historiska perspektivet riktas mot individ- och samhällsutveckling ur ett vägledningsperspektiv. Det teo-retiska perspektivet belyses utifrån olika teorier om individers och gruppers val och väljande. Det internationella perspektivet behandlar översiktligt vägledningen ur ett globalt perspektiv. Kursen behandlar grundläggande kommunikation såväl enskild som i grupp och därmed fokus på samtalets grunder, innehåll och utformning. Det svenska utbildningsväsendets innehåll, mål och organisation studeras. I kursen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt såväl vad gäller den kommande professionen som den egna utvecklingen. En begränsad un-dersökning, där studenterna parvis väljer en aktuell frågeställning, genomförs och redovisas.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• planera, genomföra och presentera en begränsad undersökning inom kursens område
• redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och mål samt begrepp som vägledning, val och väljande
• utifrån observation och dokumentation av samtal kunna beskriva och analysera olika samtalsformer och ingående kommunikationsbegrepp
• beskriva och förklara det svenska utbildningsväsendets innehåll, mål och organisation
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och internat, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
I samband med genomförande av en begränsad undersökning ges handledning. Den verksam-hetsförlagda delen av utbildningen genomförs i form av fältdagar samt en sammanhängande period.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består i framställning av en utredande text där studenten visar att den kan pla-nera, genomföra och redovisa en begränsad undersökning inom kursens område. Vidare ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redogör för studie- och yrkesvägledningens begrepp, utveckling och mål samt grundläggande kommunikationsbegrepp. I en muntlig pre-sentation beskriver studenten sin utbildnings- och yrkeskarriär med relevans för det nuvaran-de utbildningssystemet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de begrepp som ingår i kursen samt förmåga att relatera dessa till egna och andras erfarenheter. Presentationerna karaktäriseras av god språkbehandling och struktur
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andergren, Leif (2008) Högskolestuderandes självkännedom – vad betyder utbildningen?
Växjö: Växjö universitet, Institutionen för pedagogik. (58 s)
(hämtas på it´s learning, “Litteratur”)
Coelho, Paulo (2004) Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB (191 s)
Dalen, Monica (2008) Intervju som metod (ISBN 978-91-40-65247-8). Malmö: Gleerups
(144 s)
Hägg, Kerstin & Kuoppa, Svea Maria (2007) Professionell vägledning – med samtal som redskap (ISBN 978-91-44-01537-8). Lund: Studentlitteratur (141 s)
Larsen, Ann Kristin (2009) Metod helt enkelt (ISBN 978-91-40664-79-2). Malmö: Gleerups (125 s)
Lovén, Anders (2000) Kvalet inför valet. Malmö: Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik. (valda delar, ca 25 s)
(kan köpas i samband med föreläsning)
Lovén, Anders (2002) Policies for information, guidance and counselling services in Sweden. Cedefop: Bruxelles (33 s) (hämtas på it´s learning, “Litteratur”)
Läroplan Lpf 94 (1999). Utbildningsdepartementet (10 s)
Läroplan Lpo 94 (1999). Utbildningsdepartementet (19 s)
Nilsson, Björn (1993) I ord och handling: aspekter på samtal (ISBN 91-44-29862-5). Lund: Studentlitteratur (146 s)
Nilsson, Göran (2005) Vägledning i vems intresse: Skolans studie- och yrkesvägledning i ett historiskt och utvecklingsperspektiv. Umeå: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, socialpedagogik och vägledning, Lärarutbildningen, Umeå universitet (119 s)
(kan köpas i samband med föreläsning)
Skolverket (2009) Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering. (24 s)
(hämtas på www.skolverket.se (pdf)
Ungdomsstyrelsen (2008) Ung idag 2008; en beskrivning av ungdomars villkor (ISBN 978-91-85933-07-5). Ungdomsstyrelsens skrifter 2008:5 (165 s)
Tillkommer artiklar ca 150 s
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen introduceras Malmö högskolas perspektiv – etnicitet och migration, genus och miljö. Studenten sätter sig in i vilka frågor som omfattas i perspektiven och varför dessa perspektiv är viktiga samhällsfrågor och vilken betydelse de har för studie- och yrkesvägledning.
Dessutom genomgås en del grundläggande begrepp och teorier inom studie- och yrkesvägled-ningsområdet. I det sammanhanget understrykes betydelsen av påverkansfaktorer såsom klass, genus och etnicitet. Miljöperspektivet belyses genom beaktande av det paradigmskifte som ny teknik och nya kommunikationsformer medfört för vägledningens lokalisering och tillgång.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kur-sen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenter-na/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.