Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Sexologi: Sexualitet, internet och digital kommunikation
Engelsk benämning
Sexology: Sexuality, Internet and Digital Communication
Kurskod
SX734A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2023-02-14
Fastställandedatum
2023-02-14
Gäller från
2024-11-11
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten skall fördjupa sina kunskaper om sexuella uttryck och aktiviteter på internet och i digitala kommunikation. Sexualitetens olika dimensioner, erotik å ena sidan och sexuella identiteter å den andra, kommer att tas upp under kursen i relation till hur internet och andra digitala arenor skapar möjligheter men också förknippas med begränsningar och risk. Fenomen som pornografi, prostitution, grooming, ”sexting”, dating och sexualitetsanknutna sociala rörelser på nätet kommer att belysas. Teman som handlar om hur internet och digitala sammanhang formar socialt samspel på sexualitetens fält kommer att behandlas, exempelvis vad gäller samtycke till sex, virtuella sexuella möten och digital otrohet. Teoretiskt diskuteras förändrade gränser mellan privat och offentligt samt förskjutningar i gängse normsystem då sexuella fenomen befinner sig på internet och i andra digitala forum.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. diskutera och reflektera över hur sexualitet skildras och praktiseras på internet och genom digital kommunikation,
2. analysera hur internet och den digitala utvecklingen formar sexuella uttryck och aktiviteter, med fokus på möjlighetsskapande och begränsande aspekter,
3. reflektera över och analysera förskjutningar i sexualitetsanknutna normsystem och förändrade gränser mellan offentligt och privat, och
4. tillämpa dessa kunskaper i en analys av ett utvalt fenomen på temat sexualitet och internet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska moment så som seminarier, grupparbete samt individuell projektuppgift. Lärandemål 1, 2 och 3 behandlas genom föreläsningar och seminarier. Därutöver behandlas lärandemål 1 i ett grupparbete. Genom grupparbetet kommer studenterna att få insyn i en bredd av exempel: I par eller grupp får studenterna utforska en valfri sexualitetsskildring på internet eller ett digitalt forum för sexuella aktiviteter för att därefter redovisa dessa arbeten för varandra muntligt. Lärandemål 2, 3 och 4 behandlas i seminarier och i den individuella skriftliga projektuppgiften.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras individuellt muntligt genom redovisning av ett grupparbete. Fokus för bedömning är studentens förmåga att diskutera och reflektera över hur sexualitet skildras och praktiseras och kommuniceras på internet. Lärandemål 2-4 bedöms i en skriftlig individuell projektuppgift där fokus för bedömningen är dels studentens förmåga att diskutera och analysera hur sexualitet, internet och digital kommunikation påverkar vartannat och hur normsystem förskjuts, dels studentens förmåga att tillämpa kunskaperna på ett specifikt fenomen.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För betyget Godkänd på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska moment, blivit godkänd på den muntliga redovisningen av grupparbete samt fått godkänt betyg på den individuella skriftliga projektuppgiften. För Väl Godkänt på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga projektuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Adams-Santos D, (2020) Sexuality and digital space. Sociology Compass, 14(8), e12818.
Borneskog C, Häggström-Nordin E, Stenhammar C, Tydén T, Iliadis SI, (2021) Changes in sexual behavior among high-school students over a 40-year period. Scientific Reports, 11(1), 1-9. (9 s.)
Cole S, (2022) How Sex Changed the Internet and the Internet Changed Sex. New York: Workman Publishing. (288 s.)
Courtice E L, Shaughnessy K, (2018) The partner context of sexual minority women’s and men’s cybersex experiences: Implications for the traditional sexual script. Sex Roles, 78(3), 272-285. (13 s.)
Courtice E L, Shaughnessy K, Blom K, Asrat Y, Daneback K, Döring N, Grov C, Byers E S, (2021) Young Adults’ Qualitative Self-Reports of Their Outcomes of Online Sexual Activities. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(2), 303–320. (18 s.)
Eleuteri S, Terzitta G, (2021) Sexuality during the COVID-19 pandemic: The importance of Internet. Sexologies, 30(1), e55-e60. (6 s.)
Evans L, (2022) Virtual reality pornography: a review of health-related opportunities and challenges. Current Sexual Health Reports, 1-10. (10 s.)
Gottfried ED, Shier EK, Mulay A L, (2020) Child pornography and online sexual solicitation. Current Psychiatry Reports, 22(3), 1-8. (8 s.)
Kavanaugh P R, Maratea RJ, (2016) Identity, resistance and moderation in an online community of zoosexuals. Sexualities, 19(1-2):3-24. (22 s.)
Listor K, Byron P, McKee A, Ingham R, (2020) Learning from pornography: results of a mixed methods systematic review. Sex Education, 21(2), 236—252. (17 s.)
Ricciardelli R, Adorjan M, (2019) ‘If a girl’s photo gets sent around, that’s a way bigger deal than if a guy’s photo gets sent around’: Gender, sexting, and the teenage years. Journal of Gender Studies, 28(5), 563-577. (15 s.)
Sanders T, Scoular J, Campbell R, Pitcher J, Cunningham S, (2018) Internet sex work: Beyond the gaze. Cham, Switzerland: Springer International Publishing. (191 s.)
Schwartz P, Velotta N, (2018) Online dating: Changing intimacy one swipe at a time? In Van Hook J, McHale S, King V (eds) Families and Technology (pp. 57-88). Cham, Switzerland: Springer International Publishing. (32 s.)
Shor E, Seida K, (2019) ”Harder and harder?” Is mainstream pornography becoming increasingly violent and do viewers prefer violent content? The Journal of Sex Research, 56(1), 16—28. (13 s.)
Spišák S, (2016) ‘Everywhere they say that it’s harmful but they don’t say how, so I’m asking here’: young people, pornography and negotiations with notions of risk and harm. Sex Education, 16(2), 130–142. (13 s.)
Toma CL, (2022) Online dating and psychological wellbeing: A social compensation perspective. Current Opinion in Psychology, 101331. (5 s.)
Van Ouytsel J, Punyanunt-Carter NM, Walrave M, Ponnet K, (2020) Sexting within young adults’ dating and romantic relationships. Current Opinion in Psychology, 36, 55–59. (5 s.)
Vossler A, Moller NP, (2020) Internet affairs: partners’ perceptions and experiences of internet infidelity. Journal of Sex & Marital Therapy, 46(1), 67-77. (11 s.)
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.