Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete (Klinisk sexologi III)
Engelsk benämning
Sexological Assessment and Treatment (Clinical Sexology III)
Kurskod
SX653B
Omfattning
12.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-11
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att kurserna från termin 1-3 är godkända (SX611B, SX612B, SX621B, SX622B, SX631B, SX632B eller SX633B)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 5 i masterprogrammet i sexologi, inom huvudområdet sexologi.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
Innehåll
I kursen behandlas kunskaper och färdigheter i klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på klinisk sexologisk verksamhet och sexologisk forskning. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera sexologiska frågeställningar relaterade till sex- och samlevnadsproblem av olika uppkomst och karaktär,
2. värdera teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete,
3. skriva en anamnes och värdera orsakssammanhang av betydelse för det aktuella sexuella problemet samt formulera en problembeskrivning, och
4. analysera sexologiska problem och upprätta en behandlingsplan.
Arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner, pedagogiskt rollspel, grupphandledningar, samt studiebesök inom sexologiska verksamheter. Kursen innehåller moment som seminarier och diskussioner som avses stödja studentens kunskapssökande, kritiska tänkande och problemlösning, genom att olika aspekter på sexualitet illustreras med komplexa verklighetsbaserade berättelser och situationer. Med hjälp av pedagogiska rollspel belyses kommunikation med patient/klient, där studenten får möjlighet att utveckla sin kunskap genom reflektion över känslor, tankar och handlingar. Handledning genomförs i mindre grupper utifrån fiktiva patient/klient fall. Studiebesök vid olika sexologiska verksamheter utförs individuellt eller i par.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer görs utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar, grupphandledningsmoment och skriftlig tentamina samt av ett självständigt projektarbete som knyts till ett obligatoriskt studiebesök vid en sexologisk verksamhet. Närvaro vid examinationsgrundande seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att avgöra hur lärandemålen uppfyllts bedöms en portfolio bestående av följande examinationsmoment:
a) skriftligt projektarbete, som knyts till valfri sexologisk verksamhet med beskrivningar av olika teoretiska och praktiska modeller för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete.
b) muntlig redogörelse av projektarbetet
c) enskild skriftlig tentamen rörande sexologiska anamneser, undersökningar, utredningar, diagnoser, behandlingsplaner och remissförfaranden.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Almås E, Pirelli Benestad EE, (2017) Sexologi i praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (93 s. av 399 s.)
Beckman N, Waern M, Östling S, Sundh V, Skoog I, (2014) Determinants of Sexual Activity in Four Birth Cohorts of Swedish 70-years-olds Examined 1971-2001. J Sex Med. 11, 401-410. (9 s.)
Binik YM, Hall KSK, (eds) (2014) Principles and Practice of Sex Therapy. 5th ed. New York, Guilford Press. (300 s. av 576 s.)
Brotto LA, Basson R, (2014) Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women, Behaviour Research and Therapy, 57, 43-54. (11 s.)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (90 s. av 358 s.)
Elmerstig E, (2012) Sexuella problem och sexuella dysfunktioner. I Plantin L, Månsson S-A, (red) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber. (22 s. av 344 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations Between First-Time Vaginal Intercourse, Tampon Insertion and Later Experiences of Pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42, 707-720. Doi: 10.1080/0092623X.2015.1113589. (13 s.)
Fine SF, Glasser PH, (1996) The first helping interview- Engaging the client and building trust. Thousand Oaks, Sage Publications. (105 s. av 185 s.)
Gahm E, (red.) (2017) Praktisk sexualmedicin. Lund:Studentlitteratur. (100 s av 270 s)
Kåver A, (2016) KBT i utveckling: En grundbok i kognitiv beteendeterapi. (2:a upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. ( 200 s. av 367 s.)
Lundberg PO, Löfgren-Mårtenson L, (red) (2010) Sexologi. Falköping: Liber. (156 s. av 472 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2012) Sexolog som yrke – mellan professionell ambivalens och Mångvetenskaplig harmoni. I L. Plantin & S. A. Månsson (red). Sexualitetsstudier Stockholm, Liber. 276-301. (25 s.)
Rasmusson E-M, Plantin L, Elmerstig E, (2013) “Did they think I would understand all that on my own?” -A questionnaire study about sexuality with Swedish cancer patients. European Journal of Cancer Care. 22, 361-369. (9 s.)
Smith AE, Molton IR, McMullen K, Jensen MP, (2015) Sexual Function, Satisfaction, and Use of Aids for Sexual Activity in Middle-Aged Adults with Long-Term Physical Disability. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation. 21(3), 227-232. (6 s.)
Stefanou C, McCabe M, (2012) Adult Attachment and Sexual Functioning: A Review of Past Research, Journal of Sexual Medicine, 9, 2499-2507. (8 s.)
Vetenskapliga texter på upp till 150 sidor kan tillkomma under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.