Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Politik, kultur och sexuallagstiftning
Engelsk benämning
Politics, Culture and Legislation Related to Sexuality, 7 ECTS
Kurskod
SX643A
Omfattning
7 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnden vid Hälsa och Samhälle
Fastställandedatum
2008-11-04
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser i masterprogrammets termin 1-3 omfattande minst 30 hp eller kunskaper som av Malmö Högskola bedöms som likvärdiga.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i masterprogrammet i sexologi och är en valbar kurs i programmets fjärde termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna studerar och granskar förhållandet mellan politiska värderingar, kulturella normer, samhällsutveckling och lagstiftning, både ur ett historiskt och samtida perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar förhållandet mellan politiska värderingar, kulturella
normer, samhällsutveckling och lagstiftning, både ur ett historiskt och samtida
perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt aktuell lagstiftning gällande
sexualiteten, såsom t.ex. smittskyddslagen, lagstiftningen som reglerar sexuellt
våld och tvång samt sexköpslagen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera förhållandet mellan politiska värderingar, kulturella normer, samhällsutveckling och lagstiftning,
- redogöra för aktuell lagstiftning gällande sexualitet; registrerat partnerskap, smittskyddslagen, sexuellt våld och tvång, kvinnlig omskärelse samt sexköpslagen, och
- analysera hur lagstiftningen har förändrats ur ett historiskt perspektiv.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständigt projektuppgift, vilken kan utföras antingen i grupp eller individuellt.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar, skriftlig tentamina samt muntlig redovisning av ett självständigt projektarbete. Eventuell frånvaro kan kompenseras efter överenskommelse med examinator.
För att mäta hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls kommer en portfolio
bestående av följande examinationsmoment att bedömas:
a) muntlig presentation av projektarbete innehållande analys av förhållandet mellan
politik, kultur och sexuallagstiftning,
b) skriftlig redogörelse för aktuell lagstiftning gällande sexualitet.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller lärandemålen som angivits. För betyget Väl Godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av originalitet och metateoretisk förståelse.
Rätt till omtentamen
Student som har underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, U.(2001) Det gränslöst feminina : kvinnliga kroppar och sexualiteter i rättslig hantering av våldtäkt Mord, misshandel och sexuella övergrepp. Lund: Nordic Academic Press. 20s.
Baker, K. A. & Dwalry, M. (2003): Cultural norms versus state law in treating
incest: a suggested model for Arab families. Child Abuse and Neglect 27(1):109-123. 15 s.
Cronberg Lindstedt, M. Offer för brott. Våldtäkt, incest och barnamord i Sveriges historia från reformationen till nutid. Lund: Nordic Academic Press. 315 s.
Dodillet, S. (2006) Den stora bordellkalabaliken, Arena, 2006-05-21. 3 s.
Fausto-Sterling (2000) The Five Sexes Revisited. Sciences 40 (Jul/Aug 2000): 18-23. 6 s.
Kimmel, M. & Plantes, R. (2004) Sex as a Global Commodity i Sexualities:
Identities, Behaviors and Society, Oxford and New York: Oxford University Press. Kap. 7:. 32 s.
Loseke, D. (2003) Evaluating constructionist perspectives on social problems. Kapitel I Thinking about social problems. New York: Aldine de Gruyter. 19 s.
Nilsson, R. (2008) Vetandets arkeologi och ”Diskursens ordning” i Foucault: en
introduktion, Malmö: Egalité. 20 sid.
Ohlsson, E. (2008) Sexarbetare eller horor? En feministisk analys av sexköp och pornografi. Examensarbete i juridik, Lunds universitet :Juridiska fakulteten. 78 s.
Rydström, J. (1998) Tidelagaren och den homosexuelle mannen – två typer i den svenska rättshistorien. Historisk Tidskrift 118:4, 513–521. 8 s.
Rydström, J. (1997) Panoptikon. Övervaktning och kontroll av manlig homosexualitet i Sverige på 1930- och 1940-talet i Bergenheim, L., & Lennerhed, L., (red), Seklernas sex: Bidrag till sexualitetens historia. Stockholm: Carlsson Förlag.13 s.
Vallgårds, S.(2007) Problematizations and Path Dependency: HIV/AIDS Policies in
Denmark and Sweden. Medical History 51(1):99-112. 14 s.
Vance, C. S. (1997) Negotiating Sex and Gender in the Attorney General’s Commission on Pornography in R N Lancaster & M di Leonardo (eds.), The Gender Sexuality Reader, 440-452. New York: Routledge. 13 s.
Sexuallagstiftning i urval (kompendium).
Hur hittar man i offentligt tryck? (kompendium).
Juridiska utdrag, ex SOU, DS inom ramen för projektarbete.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till studenter vid nästkommande kurstillfälle.