Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Sexuella livsstilar, riktningar och variationer
Engelsk benämning
Sexual Life Styles, Orientations and Variations
Kurskod
SX622B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-02
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i masterprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursen syftar till att beskriva och analysera olika sexuliteter och sexuella uttrycksformer med hjälp av relevanta teorier och begrepp. Kursen syftar till att ge en grundläggande orientering i ämnet sexuella livsstilar, riktningar och variationer inför framtida konsultations- och informationsarbete.
Innehåll
Kursen belyser sexuella kulturer och subkulturer utifrån begrepp som normativitet och mångfald. Den fokuserar särskilt hetero-, homo-, bi- och transsexualitet, men även andra former av sexuella orienteringar, uttryck och variationer. Kursen behandlar även teorier som används för att analysera och förstå olika sexualiteteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1.analysera olika sexuella livsstilar, riktningar och variationer,
2. kritiskt granska och analysera olika sexualiteter och sexuella uttrycksformer med hjälp av relevanta teorier och begrepp, och
3. ge information och konsultation utifrån olika sexuella variationer och riktningar i en sexologisk behandlande- och/eller rådgivande yrkesroll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständigt projektarbete.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar, obligatorisk skriftlig tentamina samt obligatorisk inlämning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att bedöma hur kunskaps-, färdighets- och lärandemål uppfylls kommer en portfolio bestående av följande examinationsmoment att bedömas:
a) skriftlig redogörelse av eget projektarbete om sexuella variationer och riktlinjer utifrån valfria delar av kurslitteraturen
b) skriftlig tentamen rörande teoretiska perspektiv på olika sexualiteter
c) aktiv delaktighet i diskussioner om normativitet, normalitet och sexuella variationer.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppfyller lärandemålen. För betyget Väl godkänd krävs att examinationsuppgifterna dessutom karaktäriseras av originalitet och metateoretisk förståelse.
Omtentamen
Student som underkänts ges möjlighet till omtentamen i enlighet med fastställd utbildningsplan samt aktuell studiehandledning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahmed S (2006) Orientations: Toward a Queer Phenomenology. 31 s
Ambjörnsson F (2006): Vad är queer? Natur och Kultur. Valda delar
Ambjörnsson F (2005): Johannas förändring: Genusskapande och heteronormativitet bland gymnasietjejer, i Kulick (red). Queersverige, s 181-206, 25 s
Barker M (2005) This is my partner, and this is my…partner’s partner: Constructin a polyamorous idenitt in a monogamous world, Journal of Constructivist Psychology, 18:1, 75-88, 12 s
Barker, Meg; Iantaffi, Alessandra and Gupta, Camel (2007). Kinky clients, kinky counselling? The challenges and potentials of BDSM. In: Moon, Lindsey ed. Feeling Queer or Queer Feelings: Radical Approaches to Counselling Sex, Sexualities and Genders. London, UK: Routledge, pp. 106 124,18 s
Carlström C (kommande): Fantasies Becoming Practice –BDSM as Ritual (kommande kapitel i Sexual Fantasies red. Johnsdotter S & Larsson M, kommande) ca 20 s
Diamond, LM (2008): Female Bisexuality From Adolescence to Adulthood: Results From a 10-Year Longitudinal Study, Developmental Psychology, Vol. 44, No. 1, 5-14, 11s
Kam-Tuck Yip A (2008): The quest for intimate/sexual citizenship: lived experiences of lesbian and bisexual Muslim women, Contemporary Islam, Volume 1 Issue 2
Kimmel, M & Plantes, R red.(2004) Sexualities: Identities, Behaviors and Society. Oxford and New York: Oxford University Press. Valda delar.
Kulick, D red. (2005) Inledning, i Queersverige. Stockholm: Bokförlaget Natur och Kultur
Norrhem S Rydström J & Winkvist H (2008): Undantagsmänniskor – en svensk hbt-historia, Nordstedts Akademiska Förlag, valda delar.
Richters, J, de Visser, RO, Rissel, CE, Grulich, AE, Smith, AM (2008). Demographic and psychosocial features of participants in bondage and discipline, “sado-masochism” or dominance and submission (BDSM): data from a national survey. J Sex Med. 2008 Jul; 5 (7): 1660-8, 9 s.
Ross, MW, Daneback, K. & Månsson, S-A. (2012): Fluid versus fixed: A new perspective on bisexuality as a fluid sexual orientation beyond gender, Journal of Bisexuality, 14 s.
Rubin G (1986): Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality, 37 s.
Rusi J & Marco Cinnirella (2010): Coping with potentially incompatible identities: Accounts of religious, ethnic, and sexual identities from British Pakistani men who identify as Muslim and gay, British Journal of Social Psychology Issue 49, Volume 4.
Savin-Williams, Ritch C. (2005) The New Gay Teenager. Cambridge och London: Harvard University Press. valda delar.
Shilt K & Westbrook L (2009): Doing Gender, Doing Heteronormativity, “Gender Normals”, Transgender People and the Social Maintenance of Heterosexuality, Gender & Society, Volume 23, No 4.
Ungdomsstyrelsen (2010): Hon, hen, han, En analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuella ungdomar samt för unga transpersoner. Valda delar.
Weinberg, T (2006) Sadomasochism and the social sciences: A review of the sociological and social psychological literature. Journal of Homosexuality 50 (2): 17-40, 24 s..
Weitzman G et. al (2009): What psychology professionals should know about polyamory.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.