Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Kropp, psyke och sexualitet
Engelsk benämning
Body, Psyche and Sexuality
Kurskod
SX612B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-10-18
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 1 i masterprogrammet i sexologi.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexualitetens anatomiska, fysiologiska och psykosexuella dimensioner, samt om samspelet mellan kropp, kultur och psyke.
Innehåll
Kursen behandlar sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar, samt begreppen sexuell reproduktion, konception och kontraception. Dessutom presenterar kursen teorier om psykosexuell utveckling och sexuell utveckling genom människans livscykel, som är användbara för att förstå, bemöta och behandla olika sexuella uttryck och beteendeformer. Vidare diskuteras kulturella aspekter av sexualitet. Kursen innehåller även moment med fiktiva fallbeskrivningar i avsikt att analysera och tillämpa de begrepp och teorier som introducerats.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sexualitetens anatomiska och fysiologiska förutsättningar,
2. tillämpa de teorier om psykosexuell och sexuell utveckling som behandlas i kursen, och
3. analysera hur sambandet mellan kropp, kultur och psyke kan påverka sexualiteten.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner samt självständigt projektarbete.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån delaktighet vid seminarier och föreläsningar, skriftlig tentamen samt inlämning av ett självständigt projektarbete. Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Frånvaro vid enstaka tillfällen kan kompenseras efter överenskommelse med examinator. För att mäta hur lärandemålen uppfylls kommer en portfolio bestående av följande examinationsmoment att bedömas:
a) muntlig och skriftlig redogörelse av projektarbete på ett av kursens huvudteman (psykosexuell utveckling i barn- och ungdomsåren; sexualitetens fysiologiska processer, kropp, psyke, kultur och religion).
b) skriftlig tentamen gällande sexualitetens anatomiska, fysiologiska, psykosexuella och kulturella aspekter.
Den individuella skriftliga tentamen (b) väger tyngst vid betygsättning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Einstein, G. (2008). From body to brain: Considering the neurobiological effects of female genital cutting. Perspectives in Biology and Medicine 51(1):84-97. 14 s.
Heiman, J.(200). Orgasmic disorders in women. I Principles and Practice of Sex Therapy (ed. Leiblum, S & Risa, S). Guilford Publications. Kap 4, 84-123. 40 s.
Johnsdotter, S. (2011). Sexualitet och kultur. Sexualitetsstudier. Red: Lars Plantin & Sven-Axel Månsson. Malmö: Liber. 31 s.
Laan, E. & Janssen, E. (2007). How do men and women feel? Determinants of subjective experience of sexual arousement. I The Psychophysiology of Sex, Janssen E (ed). 21 s.
Lundberg, P.O. (2002) Biologiska aspekter på sexualitet. I PO Lundberg. Sexologi. Falköping: Almqvist & Wiksell Medicin, Liber Förlag. 82 s.
Löfgren-Mårtenson, L. (1997) Sexuella mognadsnivåer och uttryckssätt. I Lotta Löfgren-Mårtenson. Sexualitet och integritet. Lund: Studentlitteratur. 11 s.
Nikolaisen, J & Dammen Nikolaisen, K. (2008) Sexulality in childhood (Chapter 3). In Traeen B. & Lewin, B., (eds) Sexology in context. Oslo: Univeristetsförlaget. Pp 55-68. 14 s.
Tiefer, L. (2004). Sex is Not a Natural Act and Others Essays. Boulder, Colo: Westview Press. 304 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.