Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förståelse för hur resor bidragit till globalisering och kulturutbyten under de senaste århundranden. I kursen undersöks hur resor synliggör olika sorters gränser, och hur korsandet av dessa skildrats i och hanterats av reselitteratur från 1750-talet till idag. I kursen används såväl historiska som litteraturvetenskapliga perspektiv och metoder för att analysera historiskt källmaterial.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera reseskildringar och placera dem i en historisk kontext.
- redogöra för och reflektera över olika sorters resor i nu- och dåtid med hjälp av teoretiska perspektiv.
- använda litteraturvetenskapliga metoder och perspektiv i analysen av historiskt källmaterial.
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier. Studenten förväntas aktivt bidra med reflektioner, kunskaper och perspektiv i undervisningen. Kursen innehåller obligatoriska moment som meddelas vid kursstart.
Prov 1: Litteraturseminarium (Literature Seminar), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Essä (Essay), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Hellman, Lisa (2015). Navigating the foreign quarters: Everyday life of the Swedish East India Company employees in Canton and Macao 1730–1830, Diss. Stockholms universitet. Kapitel 2, 6, 7. 113 s.
Leandoer, Kristoffer (2022). Längta hem, längta bort: En essä om litteratur på flykt, Stockholm, Natur & Kultur. 413 s.
Melberg, Arne (2006).Resa och skriva: en guide till den moderna reselitteraturen, Göteborg, Daidalos. 243 s.
Umoren, Imaobong D. (2018).Race Women Internationalists Activist-Intellectuals and Global Freedom Struggles, Oakland, University of California Press. 193 s.
Reseskildringar: titlar meddelas av kursledaren före kursstart. Ca 500 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.