Avancerad nivå
Genomgångna kurser: EL612E English and Education: The Building Blocks of English: Sounds and Words
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapsteori med relevans för humanistisk och utbildningsvetenskaplig forskning. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sina kunskaper om och färdigheter i akademiskt skrivande.
Med utgångspunkt i centrala epistemologiska och etiska frågeställningar diskuteras och problematiseras olika teoribildningar av central betydelse inom humaniora och utbildningsvetenskap. Särskilt fokus läggs på klass, genus, etnicitet, nation och generation som analytiska kategorier.På urval av relevanta vetenskapliga källor som granskas, jämförs och diskuteras, synliggörs och problematiseras hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samverkar inom lärarprofessionen ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Kursen skapar tillfällen för studenten att vidareutveckla sin förmåga att kommunicera i akademisk kontext i enlighet med gällande konventioner och disciplinära krav samt att ge kvalificerad kamratrespons.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera och redogöra för olika teoretiska traditioner och vetenskapliga metoder med relevans för engelska och lärande
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för det utbildningsvetenskapliga fältet och lärarprofessionen
- skriva en kort sammanfattande och värderande litteraturöversikt avsedd för en akademisk kontext.
- beskriva, analysera, värdera och ge kvalificerad respons på kamrattext utifrån syfte, mottagare, innehåll och form.
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Take-Home Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig textöversikt (Written Survey), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Skriftlig kamratrespons (Written Peer Review), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Examinationen begränsas till fem omtentamenstillfällen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Buskist, William, & Groccia, James E. (2011). Evidence-based teaching: Now and in the future. New Directions for Teaching & Learning, 2011(12), 105-111.
Fairclough, Norman (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. London: Routledge. (270 s.)
Giroux, Henry A. (2011). On critical pedagogy. London: Continuum. Elektronisk resurs. (98 s.).
Groccia, James. E., & Buskist, William. (2011). Need for evidence-based teaching. New Directions for Teaching and Learning, 2011(128), 5-11.
Webster, R. Scott (2009). How evidence-based teaching practices are challenged by a Deweyan approach to education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 37(2), 215-227.
Wrigley, Terry (2015). Evidence-based teaching: Rhetoric and reality. Improving Schools, 18(3), 277-287.
Artiklar och andra texter tillkommer, ca 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande