Grundnivå
Tillträde till kursen kräver minimum 60 hp med viss progression inom Europastudier, Mänskliga rättigheter, Internationell migration och etniska relationer, Internationella relationer, Freds- och konfliktvetenskap eller liknande.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde och kan i normalfallet ingå i en generell examen på grundnivå.
Målet med kursen är att studenterna självständigt tillägnar sig kunskap om centrala begrepp inom området mänskliga rättigheter med fokus på frågor som rör global rättvisa och möjligheterna att säkerställa ekonomiska och sociala rättigheter i alla länder.
Kursens centrala teman berör den globala resursfördelningen tillsammans med det institutionella ramverket samt hur dessa påverkar länders statliga kapacitet, samt det eventuella moraliska och politiska ansvar som rika länder eller deras medborgare kan ha i förhållande till de icke rika – om det finns något sådant ansvar och vilken form det kan ta. Kursen tar upp olika positioner inom den samtida diskussionen om dessa frågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna;
• visa kunskap om och förståelse av olika teoretiska positioner inom den politiska och filosofiska diskussionen om global rättvisa;
• visa kunskap om och förståelse för den spänning som finns mellan nationellt självbestämmande och globalt ansvar i världen idag;
• visa förmåga att, både muntligt och skriftligt, argumentera kring och presentera den teoretiska debatten om global rättvisa;
• visa förmåga att inom givna tidsramar identifiera, formulera och lösa frågor och problematiseringar utifrån tillämpning av teorier om global rättvisa i frågor som rör nationellt självbestämmande och globalt ansvar.
Kursen består av föreläsningar, seminarier och självständiga studier.
Kursens innehåll och lärandemål bedöms genom skriftliga uppgifter. För de studenter som inte slutför kursen inom ordinarie tidsperiod ges två omtentamenstillfällen. Omtentamina har samma struktur som ordinarie tentamen.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.