UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Migration and Citizenship

Engelsk benämning

Migration and Citizenship

Kurskod

IM633L

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2010-09-16

Fastställandedatum

2024-05-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom samhällsvetenskap eller humaniora samt Engelska 6

Huvudområde

KSIMI / Internationell migration och etniska relationer

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer (IMER) på avancerad nivå och kan ingå i en magsterexamen med huvudområde IMER.

Innehåll

Kursen utforskar relationen mellan migration och medborgarskap, och de många sätt på vilka de påverkar och formar varandra: å ena sidan, hur människors rörlighet påverkar medborgarskapspolicy och -praktik i invandrings- och utvandringsländer; å andra sidan, hur medborgarskapslagstiftning påverkar människors rörlighet. Kursen är utvecklad med nära anknytning till existerande forskning på institutionen såväl som aktuella frågor och debatter i forskningsfältet. Kursen erbjuder både en generell introduktion till fältet och möjligheter för studenten att utveckla djupgående kunskap i ett underområde inom kurstemat.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten visa:

  1. God kunskap och förståelse för aktuella frågor inom ämnet migration och medborgarskap i både mottagande och sändande samhällen.
  2. Förmåga att kritiskt jämföra och granska olika sätt att definiera och teoretisera relationen mellan migration och medborgarskap.
  3. Förmåga att sammanfatta och kritiskt reflektera kring forskningsfältet migration och medborgarskap.
  4. Förmåga att formulera och utveckla ett originellt forskningssyfte inom fältet migration och medborgarskap på basis av sekundärkällor.
  5. Förmåga att genomföra en självständig analys på basis av utvalt relevant material av sekundärkällor.
  6. Förmåga att presentera forskning på god akademisk engelska.
  7. Förmåga att kritiskt bedöma ens egen och andras forskning.

Arbetsformer

Kursen baseras på aktivt och informerat deltagande av studenten. Kursen blandar föreläsningsorienterade element med studentledda presentationer och diskussioner. Den inkluderar också handledningsseminarier i grupp. Seminarier har obligatorisk närvaro. Studenten kommer att spendera merparten av tiden med självständigt arbete och förväntas komma väl förberedd till varje lektion.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-3 bedöms via en individuell portfolio av muntliga och skriftliga uppgifter (7,5 hp) som betygsätts godkänd eller underkänd (G eller U). Lärandemål 1-7 bedöms via ett individuellt skrivet kurspaper (7,5 hp) som betygsätts A-U.

Kurslitteratur

  • Cooper, F. (2018) Citizenship, Inequality and Difference: Historical Perspectives. Princeton: Princeton University.
  • Shachar, A., Bauböck, R., Bloemraad, I. and Vink, M. (eds.) (2017) The Oxford Handbook of Citizenship. Oxford: Oxford University Press – Selected chapters.
  • Journal articles (ca 700 pp).

Additional books, articles and electronic sources will be selected by the individual student for the paper assignment.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.