Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången).
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1F.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik och beprövad erfarenhet. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera relevanta forskningsfrågor i syfte att problematisera och undersöka en pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Akademiska texter granskas, jämförs och diskuteras, för att utveckla förståelse för forskningsprocessens olika delar och uppsatsers struktur. Professionsrelevanta forskningsfrågor formuleras, och baserat på dessa utvecklas strategier för informationssökning, avgränsning av forskningsfält samt design för teori och metod.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
- söka, presentera och analysera tidigare forskning av relevans för professionen,
- redogöra och argumentera för möjliga metodval i relation till forskningsfrågor av relevans för professionen,
- kritiskt värdera studier utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etisk hållbarhet.
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium. Vid frånvaro krävs att en kompletterande uppgift lämnas in och godkänns under kursens gång.
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Portfolio (Portfolio) (4,5 hp) U-G (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig uppgift som föregås av seminarium (Written exam and seminar) (4,5 hp). U-VG. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
Alvehus, Johan (2019)Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2024) Vetenskapsteori: Grunder och tillämpningar. Lund: Studentlitteratur. (237 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017)Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015)Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Holmberg, Linnea (2020)Perspektiv i Fritidshem. Natur och Kultur. (159 s.)
Skolverket (2020)Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (182 s.) (Tillgänglig via internet)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. (84 s) (Tillgänglig via internet)
Därutöver tillkommer akademiska texter med relevans för det fritidspedagogiska fältet och forskningslitteratur med relevans för egna forskningsfrågor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.