Grundnivå
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik och musik i förskola samt en förståelse för förskolans värdegrund och uppdrag.
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska perspektiv där omsorg, lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Därtill planeras, genomförs och diskuteras en sångaktivitet. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för vad pedagogik som ämne och praktik med relevans för förskolan kan vara,
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag
3. Resonera om hur förskola som pedagogisk miljö kan organiseras
4. Planera och leda en sångaktivitet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Muntlig examination (Oral Exam), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt antingen på prov 2 eller 3.
Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken – barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s.)
Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2023). Pedagogik som vetenskap: en inbjudan. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (212 s)
Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur (136 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)
Vikingsen, Katinka (2020). Rum för lärande. Stockholm: Lärarförlaget (328 s)
Øksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan: främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (127 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.