Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Husbyggnad, projektering

Engelsk benämning

Building Construction, Design

Kurskod

BT302A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2024-10-01

Fastställandedatum

2024-10-24

Gäller från

2028-01-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav:

  • BT100A – Samhällsbyggnad och ingenjörsarbete: En introduktion
  • BT110A – Byggteknik
  • BT223A – Byggnadskonstruktion

samt följande moment som förkunskapskrav:

  • BT120A – Husbyggnad, teknik och funktion: Inlämningsuppgifter I2
  • BT121A – Byggprocessen: Skriftlig tentamen eller Inlämningsuppgifter
  • BT200A – Installationsteknik och akustik: Inlämningsuppgifter

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i att planera, gestalta och utforma husbyggnadsprojektering utifrån en byggnadsinformationsmodell (BIM) med hänsyn till myndighetskrav och dimensioneringsprinciper.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. redogöra för förekommande typer av husbyggnadsprojektering och för projekteringsprocessen. 
2. använda modelleringstekniker och i bygg- och förvaltningsprocessen i stort.
3. förklara konstruktionstekniska principer.
4. redogöra för den lagstiftning som påverkar projekteringsprocessen.
5. redogöra för hållbarhetsaspekter för olika konstruktionsdelar och byggnadsmaterial.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

6. kritiskt och systematiskt driva enklare projekteringsarbete utifrån en datormodell av husbyggnader.
7. använda modelleringstekniker för husbyggnadsprojektering och med hjälp av dessa producera bygglovs-, bygg- och arbetshandlingar.
8. hantera ändrade projekteringsförutsättningar under projekteringsprocessen.
9. arbeta och samverka i grupp.
10. verkställa passande konstruktionsdetaljer och anlutningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

11. motivera alternativa byggtekniska lösningar.
12. värdera olika parters behov och förutsättningar för ett samlat gott utfall av projekteringsarbetet.
13. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Arbetsformer

I kursen används arbetsformer som föreläsningar och övningar. En stor del av tiden används till eget arbete och arbete i grupp.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs:

  • Inlämningsuppgifter 1 (UG) 4,5 hp (Lärandemål: 1,2,4, 6-9, 11-13)
  • Inlämningsuppgifter 2 (UG) 3,0 hp (Lärandemål: 3,5,10)

Kurslitteratur

  • Bodin, A., Hidemark, J., Stintzing, M., Andersson, A.& Nyström, S. (red.) (senaste upplagan). Arkitektens handbok. Studentlitteratur, Lund
  • Regelsamling för byggregler – Boverkets nya byggregler. Boverket. (Från Boverkets webbplats)
  • Kompletterande material (kursenshemsida).

Referenslitteratur:

  • Isaksson, T., Mårtensson, A. & Thelandersson, S. (2015-2020). Byggkonstruktion. Studentlitteratur, Lund.
  • Spetz, K. (2023). Ritteknik, Studentlitteratur, Lund.
  • Strandberg, B. Lavén F. (2021) Bygga hus, Studentlitteratur, Lund.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.