Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursenSamhällsbyggnad och ingenjörsarbete: En introduktion 7,5hp
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.
Kursen syftar till att ge kunskaper om de olika steg och faser ett byggnadsprojekt genomgår från idé till färdigt projekt (utredning, projektering, byggande och förvaltning).
Kopplat till detta ingår hantering av hållbarhetsperspektiv såsom livscykelanalys (LCA), byggandets digitalisering och industrialisering, vilket också inkluderar grundläggande färdighet i att producera enklare digitala informationsmodeller.
Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om lagstiftning, regler och förutsättningar som är förknippade med samhällsbyggnadsprocessen.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för byggandets produkter, processer och moment.
2. redogöra för byggandets organisering, aktörer, roller och intressen.
3. redogöra för byggandets tillämpning av digitalisering, industrialisering och hållbarhet.
4. redogöra för lagar och avtal inom byggprocessen.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. självständigt kunna skissa, visualisera, presentera och kommunicera byggteknisk information.
6. kunna planera och genomföra uppgifter inom givna ramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. identifiera, analysera och värdera sociala, ekologiska och ekonomiska faktorer inom byggandet som bidrar till en hållbar utveckling.
Föreläsningar, övningar, seminarier och självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (UV) 5 hp (Lärandemål: 1–4, 7)
- Inlämningsuppgifter,(UG) 2,5 hp (Lärandemål: 5–7)
Slutbetyget motsvarar/baseras på resultat från skriftlig tentamen.
För slutbetyget Väl godkänt krävs betyget Väl godkänt på skriftlig tentamen.
- Hansson B, Olander S, Landin A, Aulin R, Persson U (senaste upplaga). Byggledning – Projektering. Studentlitteratur
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.