UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Välfärdssystemet och funktionshinder

Engelsk benämning

Disability and Rehabilitation Science: The Welfare System and Disability

Kurskod

SF112B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2025-06-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

HSHRA / Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 1- 30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten tillägnar sig grundläggande kunskaper om välfärdssystemet och aktuell lagstiftning inom funktionshinder- och rehabiliteringsområdet, samt reflekterar över aktiv brukarmedverkan och delaktighet i utredningar och insatser.

Kursen består av två delkurser:

Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen inleds med en socialpolitisk orientering om kommuners, regioners och statens organisation och internationella organisationer, samt ansvarsfördelning och samverkan inom och mellan verksamheter som behandling, habilitering och rehabiliterande stöd och service. Välfärdssamhället belyses även i ett vidare perspektiv som inkluderar frivilligsektorn. I delkursen ges också en orientering om funktionsnedsättning i ett historiskt perspektiv. I delkursen ingår även orientering kring studieteknik och samtal i reflektionsgrupp för Personlig och professionell utveckling (PPU) kring egna studieerfarenheter.

Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas internationellt och nationellt erkända konventioner och policydokument rörande mänskliga rättigheter, tillgänglighet och diskriminering, vilka ligger till grund för gällande lagstiftning. Vidare behandlas den svenska lagstiftningen på funktionshinderområdet. Lagstiftningens betydelse diskuteras och dess tillämpning granskas. Särskilt uppmärksammas betydelsen av LSS, SoL, SFB och HSL för att skapa jämlika levnadsvillkor för alla medborgare. Välfärdsinsatser som berörs är boendevillkor, sysselsättning, ekonomiskt stöd, personlig assistans, kontaktperson, ledsagning, tolkning och färdtjänst. Fallbeskrivningar med personer med olika funktionsnedsättningar illustrerar tillämpning och gränsdragning mellan lagområdena och tolkningsprinciperna. I delkursen behandlas även möjlighet till brukarmedverkan och delaktighet, samt närståendes roll i utredningar och insatser. Anhörig-/och närståendebegreppen behandlas specifikt. Hur brukares och anhörigas perspektiv kan tillvaratas i utredningar och i vardagen exemplifieras genom föreläsningar och seminarier med brukare, anhöriga och handläggare. Under delkursen genomförs även undervisning och övning i akademiskt skrivande.

Lärandemål

Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7.5 hp

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. Idefiniera och använda centrala begrepp inom det socialpolitiska och funktionshinderspolitiska området,
  2. redogöra för socialpolitikens och funktionshinderspolitikens historia och principer, nationellt såväl som internationellt,
  3. redogöra för offentliga och idéburna organisationer inom funktionshinderområdet och deras betydelse för individ och samhälle,
  4. ge exempel på möjligheter och svårigheter som kan uppkomma när personer med funktionsnedsättning möter välfärdssystemets organisation, och
  5. reflektera över studieteknik samt kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna studieerfarenheter.

Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. redogöra för aktuell lagstiftning och välfärdsinsatser för personer med funktionsnedsättning,
  2. beskriva tillämpning och tolkning av lagar i individuella fall,
  3. diskutera aktiv brukarmedverkan och delaktighet i utredningar och insatser,
  4. redogöra för anhörig- och närståendebegreppen och exemplifiera anhörigas roll och betydelse i beslutsprocesser och i brukarens vardag, och
  5. diskutera form och innehåll i en akademisk text.

Arbetsformer

Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7.5 hp

Delkursens arbetsformer

Lärandemål 1, 2, 3 och 4 uppnås genom att studenten deltar i föreläsningar kring begrepp inom funktionshinderområdet och får en socialpolitisk orientering om välfärdsstatens historiska och nutida principer och organisering. I föreläsningarna diskuteras även internationella bestämmelser och idéburna organisationer, samt samverkan mellan olika organisationer och dess betydelse för personer med funktionsnedsättning. I arbetsformerna för lärandemål 3 ingår även ett grupparbete kring välfärdsinsatser för en person med funktionsnedsättning med stöd av hemsidor. I arbetsformerna för lärandemål 4 ingår en övning i att orientera sig bland välfärdsaktörernas information på hemsidor. Vidare arbetar studenterna med en fallbeskrivning på vilken det ges formativ bedömning. Lärandemål 5 uppnås genom deltagande i PPU-grupper och vid föreläsningar om studieteknik. Då deltagande i seminarier och övningar bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen, är dessa läraktiviteter obligatoriska.

Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp

Delkursens arbetsformer

Lärandemål 1 och 2 uppnås genom att studenten deltar i föreläsningar kring konventioner och policydokument, samt kring gällande lagstiftning och välfärdsinsatser inom funktionshinderområdet. För att stödja lärandemål 2 genomförs seminarier kring aktuella lagområden i relation till case. Arbetsformerna för lärandemål 3 och 4 består av föreläsningar med brukare, anhöriga och professionella utredare kring svårigheter och möjligheter för aktiv brukarmedverkan och delaktighet i utredningar och insatser. Lärandemål 5 understöds av en föreläsning kring akademiskt skrivande och ett arbete med en akademisk text i form av en individuell reflektion som kamratgranskas.

Bedömningsformer

Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7.5 hp

Delkursens bedömningsformer

I delkursen examineras lärandemål 1–4 genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus för bedömningen av lärandemål 1 och 2 är studentens förmåga att tydligt redogöra för begrepp och principer och integrera dessa i en socialpolitisk och funktionshinderspolitisk kontext. Lärandemål 3 examineras också genom ett skriftligt grupparbete, där de individuella bidragen ska framgå. Lärandemål 4 examineras även genom muntligt seminarium, där den individuella kunskapsredovisningen bedöms. Fokus för bedömningen av lärandemål 3 och 4 är studentens förmåga att beskriva de möjligheter och svårigheter som kan uppstå när individer är i behov av samhällsstöd. Lärandemål 5 examineras genom en enskild skriftlig uppgift, samt genom aktivt deltagande i reflektionsgrupper för personlig och professionell utveckling (PPU). I fokus för bedömningen är studentens förmåga att i skriftlig form samt i reflektionsgrupp reflektera över sin egen studieteknik i relation till litteratur. Samtliga examinationsuppgifter utgör underlag för bedömningen. Kriterierna för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.

För godkänt betyg på delkurs 1 krävs minst godkänt betyg på varje prov samt att alla obligatoriska kursmoment fullgjorts. För betyget Väl godkänt krävs dessutom betyget Väl godkänt på individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1-2 examineras delvis med en salstentamen. I fokus för bedömningen finns studentens förmåga att redogöra för aktuell lagstiftning och att tillämpa och tolka lagar utifrån individuella fall. Vid avslutande individuell skriftlig examination sker bedömning av lärandemål 1–4 i form av ett case. I fokus för bedömningen finns studentens förmåga att integrera kunskaper om lagar och välfärdsinsatser, samt att reflektera kring aktiv brukarmedverkan och närståendes roll i utredningar och i brukarens vardag. I fokus för bedömningen av lärandemål 5 är studentens enskilda förmåga att identifiera och skriftligt sammanfatta huvudinnehållet i en akademisk text samt reflektera över sin egen och medstudenternas förståelse av texten. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.

För godkänt betyg på delkurs 2 krävs minst godkänt betyg på varje prov. För betyget Väl godkänt på delkurs 2 krävs dessutom betyget Väl godkänt på avslutande skriftlig examination.

För godkänt betyg på hel kurs krävs minst godkänt betyg på båda delkurserna. För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på båda delkurserna.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.