Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Specialpedagogik: Självständigt arbete

Engelsk benämning

Special Education: Master´s (Two-Year) Thesis

Kurskod

SO716F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-02-26

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande kurs som förkunskapskrav:

Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp eller motsvarande samt

Godkänd kurs: SO676F Specialpedagogik: Perspektiv på forskning, 15 hp

eller

Godkänd kurs: SO663F Specialpedagogik: Perspektiv på forskningsöversikter, 15 hp

eller

Genomgången kurs: SO711F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning och Godkänd kurs: SO713F Specialpedagogik: Forskningsdesign inom praktiknära forskning, 7,5 hp

Huvudområde

LASQA / Specialpedagogik

Fördjupningsnivå

A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla professionell och vetenskaplig kompetens. I kursen planerar och genomför studenten självständigt en specialpedagogisk undersökning utifrån forskning inom det valda området. Det handlar om att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt, men också systematiskt kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Resultatet av studien sätts in i relevanta nationella och internationella sammanhang gällande kunskapsutveckling inom det specialpedagogiska huvudområdet. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. självständigt och kritiskt avgränsa och formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för det specialpedagogiska kunskapsområdet och forskningsfältet
  2. sammanställa en bred och systematisk översikt av såväl nationell som internationell forskning inom valt forskningsfält samt kritiskt positionera sin studie i relation till denna
  3. välja ut och motivera lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning
  4. utifrån teoretiska perspektiv kritiskt och systematiskt analysera samt tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis
  5. värdera och diskutera slutsatser av undersökningens resultat i relation till nationella och internationella sammanhang med relevans för det specialpedagogiska huvudområdet
  6. presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd, formellt korrekt och språkligt klar
  7. kommunicera och försvara sitt arbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp, samt seminarier. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.

Bedömningsformer

Prov 1: Självständigt arbete (Thesis) 13 hp. I detta prov examineras lärandemål 1,2,3,4,5,6.

Prov 2: Muntlig examination (Oral Examination) 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 7.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Augustsson, Gunnar (2018). Akademisk skribent: om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande. Studentlitteratur. (168 s.)

Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith (senaste upplagan). Research Methods in Education. Routledge Falmer. (784 s.)

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2017 (129 s.).

Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.