Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Undervisningen behandlar akademisk kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Syftet är att studenterna ska förstå de grundläggande särdragen för argumentation, stil och struktur i en akademisk kontext och kunna tillämpa detta i den egna kommunikationen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer
- visa grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang
- kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
- visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (3 respektive 4,5 hp) U/G/VG.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle.
Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Kurslitteratur
Kurslitteratur
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021) (2a uppl) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material om maximalt 300 sidor tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.