Avancerad nivå
Kandidatexamen inom samhällsvetenskapligt, beteendevetenskapligt eller medicinskt huvudområde samt Engelska 6.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som kurs i mastersprogrammet i kriminologi termin 2 och är en kurs inom huvudområdet som kan ingå i examensfordringarna för magister-/masterexamen i kriminologi. Kursen ges även som fristående kurs.
Syftet med kursen är att studenter ska förvärva kunskaper om samtida teman och problem med relevans för det kriminologiska fältet och hur modern kriminologisk teori och forskningsmetod kan användas för att lösa samtida problem av samhällelig relevans. Ytterligare ett syfte är att studenten ska förvärva kunskaper i grundläggande tematisk analys.
Kursen introducerar och utforskar samtida problem med relevans för det kriminologiska fältet, med fokus på den senaste forskningen och samhälleliga utvecklingen. Kursen gör studenterna bekanta med samtida kriminologisk forskning och samhällelig debatt, och hur kriminologin tar sig an samtida problem av samhällelig relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och kritisk utforska viktiga samtida debatter och problem med relevans för det kriminologiska fältet och samhället mer generellt,
- genomföra en tematisk analys med relevans för kursinnehållet, och
- demonstrera och motivera hur kriminologin kan användas för att lösa samtida problem av samhällelig relevans.
Arbetsformerna är huvudsakligen baserade på självstudier och/eller grupparbete. Undervisningen sker i form av föreläsningar (lärandemål 1-3), seminarier och självständiga studier (lärandemål 1-3). I seminarierna inkluderas en obligatorisk presentation (lärandemål 3).
Lärandemål 1-3 bedöms genom ett obligatoriskt skriftligt paper och en posterpresentation. Fokus vid bedömning av den skriftliga uppgiften och posterpresentationen är studentens förmåga att beskriva och kritisk utforska viktiga samtida debatter och problem med relevans för det kriminologiska fältet och samhället, genomföra en tematisk analys, och demonstrera och motivera hur kriminologin kan användas för att lösa samtida problem av samhällelig relevans (lärandemål 1-3). Den individuella insatsen bedöms och säkerställs genom att studenterna under kursen för loggbok som beskriver varje students insats i det gemensamma arbetet. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska komplettera med en individuell skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
För betyget Godkänd (C, D eller E) på kursen krävs att studenten har godkänt betyg på samtliga examinerande och obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd (A och B) krävs att studenten har betyget godkänt (E) på presentationen samt att originalitet och djup förståelse av samtida trender och problem med relevans för det kriminologiska fältet karaktäriserar den skriftliga uppgiften och således bedömts med betyg A eller B.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Braun V. aut,, Clarke V, aut., (2022) Thematic analysis?: a practical guide. SAGE
Tittle CR, (2016) Introduction: Theory and contemporary criminology. In A. R. Piquero
(Ed.), The handbook of criminological theory (pp. 1-17). Surrey, UK: Wiley
Blackwell. 17 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 400 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.