Grundnivå
BY411A Fysisk planering I, Introduktion till fysisk planering 15 hp
BY410A Stadsutveckling, 7,5 hp
BY422E Planning, Democracy and Justice, 15 hp
Eller motsvarande.
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Kursen är en fördjupning i fysisk planering med tyngdpunkt på hållbarhet ur ett socialt och ekologiskt perspektiv. Kursen syftar till studenten ska utveckla kunskap om och förståelse av strategier för att skapa en fysisk miljö utifrån platsens förutsättningar. Syftet är att vidareutveckla studentens färdigheter i fysisk planering, i att formulera strategier för gestaltning av den fysiska platsen i ett urbant sammanhang samt i att kommunicera dessa strategier. Kursens teoretiska förankring är designtänkande och relationen plats - sammanhang.
- En fördjupning i den fysiska planeringens förutsättningar och processer med fokus på olika aktörers påverkansgrad
- En introduktion till teorier och begrepp som används för analys av människors relation till det hållbara urbana landskapet och människors medverkan i hållbar planering
- Grunderna i att presentera rumslig samordning av det urbana rummet – med hänsyn till förhållanden mellan det fysiska rummet och det sociala rummet i olika skal nivåer
Inom ramen för kursen genomförs eventuellt en studieresa ( som i så fall bekostas av studenten själv) alternativt en lokal fältstudie som utgör upptakten till gestaltningsarbetet och ett tillfälle att i praktiken studera de frågor som behandlats under analysfasen.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- identifiera och formulera stadsutvecklingsproblematik utifrån ett socialt och ekologiskt hållbarhetsperspektiv – både på lokal och global nivå
- redogöra på ett grundläggande sätt för centrala begrepp i hållbar planering ur ett socialt och ekologiskt perspektiv
- redogöra för och tillämpa olika planeringsprocesser och planeringsverktyg, planeringsmetoder inom hållbar stadsplanering
- i text och bild kunna presentera och motivera gestaltning- och förändringsförslag utifrån relationen plats-sammanhang samt hållbar planering utifrån ett socialt och ekologiskt perspektiv
- upprätta ett ritningsunderlag över ett givet stadsrum som tillsammans med observationsstudier på plats kan utgöra underlag för en kritisk urbananalys
- kritiskt reflektera över planeringens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället.
Föreläsningar, studiebesök, handledning, obligatoriskt seminarium, arbete med inlämningsuppgifter och andra självstudier.
Kursen examineras genom:
- Individuell metoduppgift (2 hp) (UG) (lärandemål 1, 2)
- Individuell skriftlig uppgift (5 hp) (A – U) (lärandemål 1, 2, 3, 6)
- Gruppuppgift inkluderande muntlig redovisning (5 hp) (UG) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
- Rapporter från studieresa /fältstudie (2 hp) (UG) (lärandemål 2, 4, 5)
- Inlämning av diskussionsunderlag och aktivt deltagande i litteraturseminarium (1 hp) (UG) (lärandemål 1,2)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För godkänt på kursen krävs minst E respektive G. Helkursbetyg bestäms utifrån den individuella skriftliga uppgiften.
- Burns, C. & Kahn, A. (senaste upplagen). Site Matters – Design Concepts, Histories, and Strategies. Routledge, London.
- Diedrich, L. (senaste upplagen). Translating Harbourscapes – Site-specific Design Approaches in Contemporary European Harbour Transformation. IGN University of Copenhagen, Fredriksberg.
- Dovey, Kim (senaste upplagen). Urban Design Thinking – A Conceptual Toolkit. Bloomsbury Academic.
- Mostafavi, M. & Doherty, G. (red) (senaste upplagen). Ecological Urbanism, Lars Müller Publishers.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.