Kursplan våren 2030
Kursplan våren 2030
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: LS704C Samhällskunskap och lärande: Samarbete och konflikt i det internationella samhället (genomgången) eller LS709C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och sociala villkor (genomgången)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i vetenskapsteori och metod med extra fokus på tillämpningar på avancerad nivå inom fördjupningsämnet samhällskunskap.
I kursen breddas och fördjupas metodologiska frågeställningar kring vardagskunskap och vetenskaplig kunskap. I kursen behandlas analys, presentation och motivering av kvalitativa och kvantitativa metodval med relevans för samhällskunskapsämnet och examensarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt planera och argumentera för val av metod i en vetenskaplig undersökning
- resonera om metodologier bakom metodval utifrån olika undersökningsområden
- diskutera egna och andras projektplaner
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Bedömningsformer
Kursen examineras i två prov:
Prov 1: Projektplan (Project Plan), 4 hp. Examinerar lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig opponering (Oral Opposition), 2 hp. Examinerar lärandemål 3 med grund i kursmål 1 och 2.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (Urval av ca 100 s. utifrån relevans för eget undersökningsområde)
Tracy, Sarah, J. (2010). Qualitative quality: Eight “Big-Tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837-851.
Det tillkommer artiklar och material, cirka 400 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.