Grundnivå
OL105A Ledarskap och organisation I, 30 hp,
Eller
OL105B/C Ledarskap och organisation: Grundkurs, 30 hp
Eller
OL102A Projektledning I, 30 hp
Eller
EK140A Informatik: Projekt, organisation och ledarskap I, 15 hpoch
EK170A Informatik: Projekt, organisation och ledarskap II, 15 hp
Eller
Motsvarande från programmet SGPRM Produktionsledare: Media
Och
OL 109A Ledarskap och organisation II, 30 hp
Eller
OL109B Ledarskap och organisation: Fortsättningskurs 30 hp
KSLOA Ledarskap och organisation
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 61-90 hp.
Kursen syftar till att utveckla studentens förståelse för ämnets tvär- och flervetenskapliga karaktär, samt metodologiska och vetenskapsteoretiska ansatser inom ämnesområdet ledarskap och organisation. Vidare utvecklas förmågan att förstå och tillämpa ämnet ledarskap och organisation i en kontext av samhälleliga möjligheter och utmaningar.
Kursen innefattar:
• Forskningsbaserad fördjupning inom ledarskap och organisation
• Självständigt arbete med vetenskaplig uppsats
Studenten skall visa:
- kunskap om olika vetenskapliga paradigm inom ledarskaps- och organisationsforskning
- förmåga att självständigt identifiera ett forskningsproblem och redogöra för forskningsläget kring en aktuell fråga inom området ledarskap och organisation
- kunskap och förståelse om olika metodologiska problem och ansatser inom ämnet ledarskap och organisation
- kunskap och förståelse om metodologiska och etiska övervägande vid val av lämplig forskningsdesign
- förmåga att planera, genomföra och presentera ett självständigt forskningsarbete inom området ledarskap och organisation i en vetenskaplig uppsats
- förmåga att genomföra en kvalificerad opposition på ett vetenskapligt arbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- förmåga att kritiskt kunna reflektera kring vilken roll kunskap i ämnet ledarskap och organisation har i samhället och hur denna kunskap kan användas samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
Kursen arbetar utifrån en kollegial tanke med seminariet som huvudsakliga arbetsform. Tonvikten ligger på självständiga förberedelser, presentationer, uppsatsskrivande och handledning av uppsatsarbete.
•Individuell examinationsuppgift 1 (2 hp) (lärandemål 1) (UG)
• Individuell examinationsuppgift 2 (2 hp) (lärandemål 2) (UG)
• Individuell examinationsuppgift 3 (2 hp) (lärandemål 3-4) (UG)
• Litteraturstudie (7 hp) (lärandemål 2-4) (UG)
• Vetenskaplig uppsats (15 hp) (lärandemål 1-5, 7) (UV)
• Muntlig och skriftlig opposition på en vetenskaplig uppsats (2 hp) (lärandemål 6) (UV)
För betyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 17 hp.
- Alvesson, M. (senaste upplagan). Interpreting interviews. Sage (tillgänglig som ebok via MaU)
- Alvesson, M. & Sköldberg, K. (senaste upplagan). Tolkning och reflektion – vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red.) (senaste upplagan). Handbok i kvalitativa metoder. Liber, Stockholm.
- Booth W. C., Colomb G. G. & Williams J. M. (senaste upplagan). Forskning och skrivande – konsten att skriva enkelt och effektivt. Studentlitteratur, Lund
- Coghlan, D. & Brannick, T. (senaste upplagan). Doing action research in your own organization. Sage, London. (Tillgänglig online)
- Kvale, S. & Brinkman, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund
- Lantz, B. (senaste upplagan). Den statistiska undersökningen – grundläggande metodik och typiska problem. Studentlitteratur, Lund.
- Månson, P. (senaste upplagan). Moderna samhällsteorier: traditioner, riktningar, teoretiker. Studentlitteratur, Lund.
- Sohlberg. P. & Sohlberg, B.-M. (senaste upplagan). Kunskapens former. Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik. Liber, Stockholm.
- Svensson, L., m.fl. (senaste upplagan). Lärande utvärdering: genom följeforskning. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskapliga artiklar och uppsatser inom olika forskningsteman tillkommer i samråd mellan studenter och lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Inom huvudområdet Ledarskap och organisation finns flera kurser som i progression bygger på varandra. Behörighetskrav för respektive kurs anges i aktuell kursplan för var och en av kurserna. Fordringarna för kandidatexamen i huvudområdet Ledarskap och organisation anges i aktuell examensbeskrivning som är tillgänglig via Malmö universitets webbplats.