Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS231C Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
Delkurs 1 - Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Tyngdpunkten i delkursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tillämpar sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Delkurs 2 - Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Delkursen handlar om andraspråksinlärning av det svenska språksystemet: ordförråd, grammatik och uttal. Syftet är att ge studenten möjlighet att utveckla en fördjupad förståelse för hur språkinlärning går till. Fokus i delkursen ligger på vanliga inlärningsmönster och på de kognitiva processer genom vilka inlärningen sker. Bland annat behandlas betydelsen av ålder, språklig processning, tvärspråkligt inflytande, inflöde och utflöde, språkbegåvning, personlighet, motivation och attityd. Studenten får också verktyg för att bedöma hur långt en inlärare har kommit i sin språkutveckling och vad nästa steg är.
Delkurs 1
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- redogöra för grundläggande aspekter på olika nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv: fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik
- analysera och bedöma andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion med fokus på språkliga strukturer
Delkurs 2
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- utifrån fördjupade kunskaper i språkvetenskap redogöra för svensk språkstruktur i ett tvärspråkligt jämförande perspektiv
- redogöra för centrala teorier om andraspråksutveckling
- med stöd i kunskaper i svensk språkstruktur (lärandemål 1) analysera andraspråksinlärares språkliga produktion
- med utgångspunkt i språklig analys (lärandemål 3) och med stöd i teorier om andraspråksutveckling (lärandemål 2) diskutera och bedöma andraspråksinlärares behov av vidare stöttning
Delkurserna innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, workshopar, grupparbeten och självstudier.
Delkurs 1
Delkursens samtliga lärandemål examineras i en skriftlig salstentamen.
Delkurs 2
Delkursens samtliga lärandemål examineras i en skriftlig salstentamen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk. Senaste upplagan. Malmö: Gleerups (167 s.)
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Senaste upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (216 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (58 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.),Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Philipsson, Anders (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.),Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (29 s.)
Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (206 s.)
Thorén, Bosse (2023). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Senaste upplagan. Umeå: Bosse Thorén (133 s.)
Viberg, Åke, Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986). Svensk grammatik på svenska. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (183 s.)
Delkurs 2 - Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Andersson, Lars-Gunnar (2001). Språktypologi och språksläktskap. Senaste upplagan. Stockholm: Skriptor (77 s.)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2017). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (176 s.)
Artiklar om sammantaget högst 100 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.