Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt minst engelska 6 eller motsvarande.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 91-120 hp.
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskap om metodologiska och kunskapsteoretiska problem relevanta för ledarskap, organisation, och nätverk av organisationer. Studenten skall dessutom utveckla förmåga att identifiera och undersöka relevanta forskningsproblem som rör ledarskap, organisation, och interorganisatoriska relationer.
I kursen ligger fokus både på samhällsvetenskaplig forskningsmetodik och forskningsmetod. Kursen ger studenten fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter kopplade till forskningsprocessen inom området Ledarskap och organisation. Det handlar om att utifrån ett kritiskt förhållningssätt identifiera och formulera en för ämnet relevant forskningsfråga, designa en studie samt att argumentera för dess relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa metodologisk kunskap relevant för huvudområdet.
- uppvisa medvetenhet om utmaningar som uppkommer i situationer där man forskar om, och samtidigt med, människor, grupper, organisationer och/eller nätverk, där det kan finnas flera kunskapsintressen, med hänsyn tagen till etiska aspekter.
- uppvisa förmåga att formulera forskningsproblem inom ledarskap, organisation, och/eller nätverk och argumentera för dess relevans i relation till olika inriktningar inom forskningsfältet.
- uppvisa insikt i forskningens möjligheter och begränsningar, och forskningens roll i samhället.
- Introducerande presentationer, i föreläsningsform, av metodologiska och kunskapsteoretiska teman som är relevanta för ämnet ledarskap och organisation.
- Praktiska övningar där studenten identifierar relevanta och intressanta organisatoriska problem och utvecklar förmåga att analysera dessa.
- Seminarier där forskning inom ledarskap och organisation diskuteras.
- Examination i vilken studenten övar sin förmåga att analysera och tolka organisatoriska sammanhang.
- Examination av olika metodtraditioner inom ledarskap och organisation samt en kritisk reflektion av styrkor och brister som genomförs i grupp och presenteras genom posters och muntlig framställan (5 högskolepoäng) (lärandemål 1 – 4) (Betygsskala: UG)
- Genomförande av ett forskningsprojekt med inriktning på samhälleliga utmaningar och organisatoriska förändringar. Detta innefattar identifiering och formulering av forskningsproblem, beskrivning av vetenskapsteoretisk grund, metodologisk ansats, och insamling och analys av empiriskt material. (10 högskolepoäng) (lärandemål 1 – 4) (Betygsskala: A-E, U).
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
Helkursbetyget baseras på forskningsprojektet.
- Agresti, A. (2017). Statistical methods for the social sciences. Pearson, London.
- Alvesson, M. (2011). Interpreting Interviews. Sage Publications, Thousand Oaks. (available as e-book).
- Alvesson, M., & Sköldberg, K. (latest edition). Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. Sage Publications, Thousand Oaks.
- Yin, R. K. (latest edition). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications, Thousand Oaks. (available as e-book)
Vetenskapliga artiklar kommer att tillhandahållas elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.