Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS282F Dramapedagogik II (godkänd) och KS283F Dramapedagogik III (genomgången) eller KS113F Pedagogiskt drama III, Berättande genom drama (godkänd)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om och förståelse för tillämpad teater och utmaningsbaserat lärande med utgångspunkt i dramapedagogik. Studenten ska vidare utveckla sina färdigheter i att leda ett dramapedagogiskt projekt med fokus på demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga till akademiskt skrivande.
I kursen utforskar studenten utmaningsbaserat lärande och tillämpad teater i relation till dramapedagogik. I kursen behandlas demokratiska processer och verktyg för research samt hur förståelse för projektdeltagares livsvärldar kan utvecklas.
Studenterna ges möjlighet att vidareutveckla sitt ledarskap genom att planera, dokumentera och genomföra ett projekt från idé till presentation.
Kursen innehåller akademiskt skrivande i form av en projektrapport som innebär ett prövande av hur teori och empiri kan gestaltas med olika dramapedagogiska verktyg.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- leda dramapedagogiskt arbete med utgångspunkt i tillämpad teater och utmaningsbaserat lärande
- initiera och facilitera ett dramapedagogiskt projekt med utgångspunkt i demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar
- genomföra och presentera en vetenskapligt grundad projektrapport, vilken innehåller en gestaltande del
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom workshops, seminarier och basgruppsarbete. Vidare innehåller kursen litteraturstudier, dokumentation och akademiskt skrivande. I kursen tillämpas ett processorienterat arbetssätt.
Prov 1: Genomförande av projekt samt muntlig redovisning av valda delar (Implementation and Oral Presentation of a Project), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig projektrapport och scenisk gestaltning (Written Academic Report and Performance), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänt krävs betyg Väl godkänt på prov 1 och prov 2.
Babayants, Art, Fitzimmons Frey, Heather (2015). Theatre and learning. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing. (E-bok). (255 s.)
Boal, Augusto (1995). The rainbow of desire. The Boal method of theatre and therapy. New York: Routledge. (188 s.)
Klerfelt, Anna, Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken . Malmö: Gleerups Utbildning AB. (221 s.)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt. Malmö: Gleerups utbildning AB. (198 s.)
Lundberg, Anna (red.) (2020) Livet bitch! Metod. Bohus: Riksteatern. (119 s.) Tillgänglig via internet.
Lundqvist, Siw, Marcusson, Leif (2015). Planera ditt projekt. Lund: Studentlitteratur. (299 s.)
Silfver, Birgitta (2011). Karneval i klassrum. Åbo: Åbo akademis förlag. (227 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt