Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS703C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella förhållanden och mänskliga rättigheter. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla kritiska och analytiska perspektiv på internationella förhållanden.
Kursens huvudtema är internationella relationer och mänskliga rättigheter. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av samspel och konflikter i det internationella samhället med fokus på områden som mänskliga rättigheter, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella samspel och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier integreras med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande teorier om och perspektiv på internationella förhållanden
- identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
- samla, problematisera och analysera information om internationella konflikter och samarbeten
- problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier av olika slag och projektarbeten.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gustavsson, Jakob & Tallberg, Jonas (2021). Internationella relationer. Lund: Studentlitteratur (597 s.)
Hess, Diana E. (2009). Controversy in the Classroom: the Democratic Power of Discussion. New York: Routledge (197 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande kopplat till lärandemål 4 (ca. 100 s.) väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Vetenskaplig litteratur (ca 400 s.) om aktuella konflikter och samarbeten tillkommer och meddelas innan kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.