Grundnivå
- 10 hp från kursen DA215A Datateknik
- 9 hp från kursen DA339A Objektorienterad programmering
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Kursen innehåller följande moment:
- Element i språket C för inbyggda system
- Utveckling, programmering och testning av inbyggda system
- Grundläggande datastrukturer och algoritmer
- Mjukvaruarkitektur och mönster för inbyggda system
- Utvecklingsmiljöer för inbyggda system
- Avbrott, realtidsaspekter, realtidsoperativsystem
- Källkritik av litteratur, teknisk dokumentation, marknadsföringsmaterial, material på internet och vetenskapliga artiklar om inbyggda system
- Etiska aspekter angående användning av inbyggda system och människors ansvar
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse för:
- funktion och programmering av inbyggda mikroprocessorsystem
- grundläggande datastrukturer, algoritmer och designmönster relevanta för inbyggda system
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt konstruera och testa programvara för inbyggda system utifrån uppsatta krav
- integrera olika delar av ett inbyggt system till en fungerande helhet
- genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till innehåll i vetenskapliga artiklar, litteratur, teknisk dokumentation, marknadsföringsmaterial och material på internet
- visa förmåga att analysera och diskutera tekniska aspekter beträffande utveckling och programmering av inbyggda system samt deras roll i samhället och om människors ansvar för hur de används
Lektioner med föreläsningar eller gästföreläsningar, laborationer, inlämningsuppgifter och studentpresentationer/demonstrationer.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget 3 på varje examinerande moment.
- Tentamen (2,5 hp)
- Inlämningsuppgifter (2 hp, UG)
- Laborationsuppgifter (3 hp, UG)
För högre betyg krävs det betyget på samtliga moment där betygsskalan tillämpas.
- Kernighan, Brian W. & Pike, Rob (1999). The Practice of Programming. Addison-Wesley Professional
- White, Elecia. (2011). Making embedded systems. 1st ed. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc.
En referensbok i C programmering, t.ex:
- Bilting, Ulf & Skansholm, Jan (2011). Vägen till C. 4., [rev. och uppdaterade] uppl. Lund: Studentlitteratur
- Deitel, Paul J. & Deitel, Harvey M. (2013). C: how to program. 7. ed. Boston: Pearson
- Kernighan, Brian Wilson & Ritchie, Dennis M. (1988). The C programming language. 2. ed. Englewood Cliffs: Prentice Hall
- King, K. N. (2008). C programming: a modern approach. 2. ed. New York: W.W. Norton & Company
Kompendier och artiklar som delas ut under kursens gång.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.