Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
- MT108A/B Materialteknik, skriftlig tentamen.
- MT147A/B Introduktionskurs till maskinteknik och produktutveckling, inlämningsuppgift akademiskt skrivande.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskin- och materialteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar en djupare förståelse i hur mekanisk provning går till och kunskap om vilka olika typer av mikroskop som finns på marknaden samt hur dessa används, vilken provberedning som behövs samt hur dessa används. Kursen syftar också till att etablera ett säkert sätt att genomföra laborativt arbete med potentiellt farliga ämnen, att introducera presentationstekniker för att muntligt kommunicera resultat och hur kollegial, konsruktiv kritik ges mellan kollegor.
Innehåll
I kursen tas följande upp:
Teroretisk del:
- provdragnings- och provtrycksutrustningar
- mätning av mekaniska egenskaper
- provberednings- och provframställningsmetoder
- introduktion till olika metoder för materialkarakterisering, samt överblick och historik kring utrustning och analysmetoder inom materialteknikområdet
- termiska analysmetoder
- svepelektronmikroskopi (SEM)
- transmissionselektronmikroskopi (TEM)
- atomkraftsmikroskopi (AFM)
- röntgendiffraktion
- spektroskopiska analysmetoder
Laborativ del:
- hårdhetsmätning på olika material
- elasticitetsmätning på olika material
- provberedning och tillverkning av kutsar
- hantering och provbedömning med ljusmikroskop
- demonstration av svepelektronmikroskop och atomkraftsmikroskop
- riskanalys och säkerhet i laborativ verksamhet med farlig vara
Generisk del:
- muntlig och digital presentationsteknik
- muntlig och skriftlig återkoppling mellan kollegor
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika mekaniska provningsmetoder
2. redogöra för skillander mellan olika mikroskoperings- och termiska analysmetoder
3. redogöra för viktiga delar i en och användningen av en riskanalys
4. redogöra för säker hantering av farlig vara.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. förbereda och tillämpa utrustning för mekanisk provning och för undersökningar med mikroskop så att relevanta mätdata kan erhållas
6. självständigt utföra enklare experiment med hjälp av adekvat utrustning
7. för en allmän målgrupp skapa och presentera dokumenation av process och resultat med hjälp av digitala verktyg
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. jämföra och analytiskt diskutera experimentella resultat utifrån vilken provningsmetod som används
9. muntligt och skriftligt kritiskt värdera sitt eget och andras resultat på ett konstruktivt och kollegialt sätt
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (TH) 3 hp (Lärandemål: 1-2, 8)
- Laborationer med skriftlig inlämning (UG) 3,5 hp (Lärandemål: 3-6, 8)
- Riskanalys (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 3-4)
- Presentation och kamratgranskning (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 1, 7, 8-9)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Leng, Y. (2013). Materials Characterization: Introduction to Microscopic and Spectroscopic Methods, 2nd ed. eller senare, Wiley-VCH Verlag GmbH. Weinheim, Germany.
- Vetenskapliga artiklar som distribueras via kursplatsen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.