Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla en förståelse för fotbollens sociala och kulturella historia och dess plats i samhället genom frågeställningar som rör termer av genus och skapandet av lokal och nationell identitet, såväl i Sverige som internationellt.
I kursen studeras den svenska fotbollens sociala och kulturella historia fram till idag. Mer allmänt behandlas även fotbollens historia internationellt i Europa och Nord- och Sydamerika. Speciell tonvikt läggs på fotbollens betydelse för skapandet av en lokal, regional och nationell identitet samt spelets genusaspekter. Likaså behandlas fotbollens ideologiska och moraliska problematik, såsom regelverkets, huliganismens och tipsindustrins framväxt, men även spelets inre dimensioner analyseras, såsom t.ex. spelsystemens framväxt och utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- redogöra för fotbollens historiska utveckling i Sverige och internationellt
- reflektera över fotbollens ideologiska dimensioner samt genusaspekter i ett historiskt perspektiv
- i skrift problematisera olika aspekter av fotbollens historiska utveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten. I distanskursen är all verksamhet nätbaserad.
I campuskursen sker examination i form av en individuell skriftlig hemtentamen. I distanskursen sker examination i form av ett prov med fyra individuella inlämningsuppgifter. God språkbehandling och presentationsform krävs vid den skriftliga redovisningen.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Andersson, Torbjörn (2014). Kung Fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Malmö: Arx Förlag. 290 s
Andersson, Torbjörn (2016). ”Spela fotboll bondjävlar!” En studie av svensk klubbfotboll och lokal identitet från 1950 till 2000-talets början. Stockholm/Höör: Symposion. 150 s
De Waele, Jean-Michel, Suzan Gibril, Ekaterina Gloriozova & Ramon Spaaij (ed.) (2018). The Palgrave International Handbook of Football and Politics. Cham: Palgrave Macmillan. 79 s
Hjelm, Jonny & Eva Olofsson (2003). A breakthrough: Women's football in Sweden,Soccer & Society, 4 (2–3). 182–204
Lee, James (2007). Damned if they did, damned if they didn't. The International Journal of the History of Sport, 24 (11). 1479–1490.
Lee, James (2007). Life after Death, The International Journal of the History of Sport, 24 (11). 1491–1499.
Svensson, Daniel & Florence Oppenheim (2018). Equalize It!: ‘Sportification’ and the Transformation of Gender Boundaries in Emerging Swedish Women’s Football, 1966–1999. The International Journal of the History of Sport, 35 (6). 575–590.
Williams, Jean et.al. (2007). Damned if they did, damned if they didn't. The International Journal of the History of Sport, 24 (11). 1479–1490.
Valbar litteratur om internationell och svensk fotboll motsvarande cirka 500 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.