Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sätt att läsa, tolka och producera olika texter samt sina kunskaper och insikter om olika textgenrer.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin kunskap och medvetenhet om interkulturalitet, internationalisering och digitala arbetssätt samt utveckla sin förmåga att använda teoretiska perspektiv för att analysera de roller samtida medietexter spelar i och utanför skolan.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina kunskaper om innehålls- och språkintegrerat lärande samt fördjupa sin förståelse av ett akademiskt ordförråds betydelse för elevers språkförmåga. Dessutom syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om vilken roll språklig variation och språkliga normer kan spela i skolans språkundervisning samt utveckla kritisk förståelse av olika digitala redskaps användningsmöjligheter i språkundervisningen.
Litteratur och idéhistoria, 7.5 hp
Delkursen ger en överblick över engelskspråkig litteratur ur ett historiskt perspektiv. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien lyfts fram för att belysa vad som är karakteristiskt för olika perioder och strömningar. Vidare ses litteraturen mot en historisk, social och idéhistorisk bakgrund. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att ''översättas'' i nya medieformer. Kanonbegreppet diskuteras och relateras till skolans roll som kulturförmedlare. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och digitala presentationer.
Kultur, media och internationalisering, 7.5 hp
Delkursen behandlar interkulturalitet, multilitteracitet och internationalisering i samband med engelskundervisning och lärande. Särskilt betonas frågor kring makt, motstånd och meningsskapande i samtiden och hur kritiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå text, kultur och identitet lokalt och globalt. Kursinnehållet är organiserat kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, turism och olika föreställningar om ’otherness’. Nyckelbegrepp som multimodalitet och interkulturalitet används genomgående i de tematiska studierna. Dessutom läggs betoning på e-lärande, kritisk digital litteracitet och användandet av olika digitala verktyg och arbetsformer.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Delkursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett skolperspektiv. Dessutom betonas betydelsen av ett akademiskt ordförråd för elevers språkutveckling. Kursen kombinerar ett kognitivt och sociokulturellt synsätt och betonar att språkutveckling på ett främmande språk till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, läsning och skrivande.
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation, 7.5 hp
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer och engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera och undervisa språklig variation och interkulturell kommunikation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Litteratur och idéhistoria, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera litteraturens roll i språkundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tidsepoker
- redogöra för innehållet i några centrala texter från olika tidsepoker och delar av den engelskspråkiga världen, inklusive hur sådana texter används i läromedel
Kultur, media och internationalisering, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för aktivt deltagande i ett internationellt samarbete samt presentera och utvärdera ett multimodalt projektarbete
- kritiskt använda teoretiska begrepp för att analysera olika texttyper och representationer
- analysera och utvärdera sitt eget lärande utifrån kursens centrala begrepp och genom en multimodal reflektionsportfolio
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande och kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk
- bedöma ett tvärämnesinriktat projektarbete som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
- demonstrera ett brett och djupt ord- och frasförråd
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation, 7.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redovisa sociolingvistiska principer för att studera språklig variation och interkulturell kommunikation
- kritiskt använda digitala verktyg för den didaktiska tillämpningen av språklig variation och interkulturell kommunikation
- använda internationella databaser på ett funktionellt sätt till stöd för de egna studierna.
Litteratur och idéhistoria, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Kultur, media och internationalisering, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Litteratur och idéhistoria, 7.5 hp
I delkursen examineras studentens kursportfolio som består av:
1. Muntliga och skriftliga presentationer av hur den äldre litteraturen används i språkundervisningen (mål 1)
2. Skriftlig examination (mål 2)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kultur, media och internationalisering, 7.5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Multimodal reflektionsportfolio. Reflektionsportfolion omfattar alla lärandemål och är delkursens enda prov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Skriftlig prov (Written Exam) (3 hp). I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 2: Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation, 7.5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Skriftligt prov (4,5 hp) (Written Exam). I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2: Muntligt prov (3 hp) (Oral Exam). I detta prov examineras lärandemål 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd om 21 hp utav 30 hp.
För varje delkurs gäller att antalet examenstillfällen är begränsat till högst fem.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Litteratur och idéhistoria, 7.5 hp
Atwood, Margaret. (2016). Hag Seed. New York: Hogarth Press (320 s)
James, Henry. (1898). The Turn of the Screw. New York: Penguin Book (96 s)
Vonnegut, Kurt. (1991). Slaughterhouse Five. New York: Turtleback Books (215 s)
Vetenskapliga artiklar, noveller, etc. (ca 800 sidor)
Tillkommer: tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)
Kultur, media och internationalisering, 7.5 hp
Kurek, Marlorzata; Turula, Anna & Lewis, Tim (2019). Telecollaboration and virtual exchange across disciplines in service of social inclusion and global citizenship. Research-publishing.net (136 s.)
Dessutom ingår forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 400 sidor.
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7.5 hp
Coyle, Do; Hood, Philip & Marsh, David (2010). CLIL:Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press (173 s.).
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s.).
Dessutom tillkommer forskningsartiklar och sakprosatexter motsvarande ca 300 sidor.
Sociolingvistik och interkulturell kommunikation, 7.5 hp
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. (560 s)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar motsvarande ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.