Grundnivå
Minst 30 hp inom byggd miljö, geografi, arkitektur, samhällsplanering eller motsvarande.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde
Kursen är en introduktion till transportplanering och markanvändning med inriktning mot vardagens resande i städer och urbana regioner. Kursen omfattar:
- Transport policy and planering i urbana regioner
- Transportplaneringens effekter på markanvändning och transportval i olika urbana kontexter
- Transportsystemets betydelse för stadsutveckling
- Vardagens resande ur ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv
- Transitionen mot hållbar mobilitet
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna
- Förklara transportsystemets betydelse för urbanregional ekonomisk utveckling och markanvändning
- Förklara olika centrala aktörers roll och betydelse samt former för samverkan i transportplaneringsprocessen
- Skilja och redovisa för skillnaden mellan konventionell transportplanering och transitionen mot hållbar mobilitet
- Kritiskt utvärdera och konstruktivt diskutera betydelsen av transportsystemet i relation till politiska mål som jämställdhet och jämlikhet, markanvändning och vardagens resande.
Föreläsningar, workshops, seminarier, grupparbete
Seminarium (1hp) (UG) (lärandemål 1,2, 4)
Workshop (1hp) (UG) (lärandemål 2, 3, 4)
Individuellt arbetet (5,5hp) (UA) (lärandemål 1,2, 3, 4)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt
För godkänt på kursen krävs minst E respektive G. Helkursbetyget grundas på det individuella arbetet.
Schiller, P. L. & Kenworthy, J. (senaste upplagan). An introduction to sustainable transportation: Policy, planning and implementation. Routledge.
Artiklar och övrigt material tillhandhålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.