Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Samtal som central kompetens i dagens och morgondagens ledarskap

Engelsk benämning

Dialogue as a Central Competence for Present and Future Leadership

Kurskod

IS234F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-04-29

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt kommunikativa ledarskap och sin kompetens att leda samtal.
Inom kursen studeras teorier och metoder med inriktning mot ledarskap, kommunikation och samtal. Reflektion kring och medvetenhet om egna och andras reaktioner och förhållningssätt som påverkar det professionella samtalet är ett viktigt inslag i kursen. Grupprocesser behandlas också i kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. förklara teorier om kommunikation, ledarskap och professionella samtal
  2. analysera och reflektera över sin egen kompetens i att leda samtal i rollen som ledare
  3. redogöra för hur samtalsledarrollen i professionella sammanhang kan situationsanpassas

Arbetsformer

Kursen innehåller undervisning och varierande arbetsformer. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål. Litteraturstudier, självstudier och undersökande arbete sker mellan undervisningstillfällena.

Bedömningsformer

Kursens lärandemål examineras i form av en skriftlig portfolio.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla. (2018). Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur. (138 s). ISBN 9789144122359.

Bie, Kristin. (2009). Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (96 s). ISBN 9789140666352.

Engquist, Anders. (2013). Om konsten att samtala. Lund: Studentlitteratur. (296 s). ISBN 9789144095080.

Granström, Kjell. (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. (197 s). ISBN 9789144008523.

Holm, Ulla. (2021). Empati. Stockholm: Natur och Kultur läromedel. (240 s). ISBN 9789127460904.

Whitmore, John. (2018). Coaching för bättre resultat: principer och strategier för coachande ledarskap. Stockholm: Natur & kultur. (294 s). ISBN 9789127823730.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.