UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Att skriva och publicera i digitala medier

Engelsk benämning

Writing and Publishing in Digital Media

Kurskod

KK141B

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2025-04-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Avslutat kurser omfattandes minst 60 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Innehåll

  1. Introduktion: Digitala format och sociala medier (5 hp)

  2. Att kommunicera med hjälp av sociala medier (5 hp)

  3. Transmedialt berättande (7, 5 hp)

  4. Portfolio (5 hp)

  5. Blogg (7,5 hp)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

(1) identifiera, beskriva och tillämpa skilda skribentroller i digitala medier.

(2) identifiera och beskriva hur digitala medier inverkar på varandra och på andra medier.

(3) identifiera, beskriva och värdera de strategiska, etiska och upphovsrättsliga aspekterna av digital publicering.

(4) uppvisa en god språkfärdighet.

(5) kritiskt reflektera över sin egen och andras skriv- och produktionsprocess både muntligt och skriftligt.

(6) skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över olika former av medieproduktion och medialiseringsprocesser.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och skriv- och publiceringsövningar.

Bedömningsformer

Delkurs I examineras genom en individuell essä om digital publicering (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1 och 4.

Delkurs II examineras genom en strategisk kommunikationsplan för användning av sociala medier, specifika målgruppstexter och en muntlig gruppresentation (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 3.

Delkurs III examineras genom en transmedial produktionsplan, ett transmedialt skrivprojekt och en gruppresentation (7,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 2.

Delkurs IV examineras genom en individuell portfolio och en muntlig responsuppgift i grupp (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 5.

Delkurs V examineras genom individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteratur och övrig undervisning (7,5 hp). Momentet examinerar huvudsakligen lärandemål 6.

Kurslitteratur

  • Hardt, Michael och Negri, Antonio (2013) Förklaring. Stockholm: Tankekraft, kapitel 1.

  • Humphreys, Ashlee (2016). Social media: enduring principles. New York: Oxford University Press

  • Lindgren, Simon (2025) Digital Media and Society. London: Sage

  • Linton, Magnus (2019) Text & stil – Om konsten att berätta med vetenskap

  • Palm, Lars och Åkerström, Marja (2019) Kommunikationsplanering – en handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur

Ytterligare texter tillkommer och distribueras via kursens lärplattform. Dessutom väljs litteratur i samråd med kursansvarig omfattande max 500 sidor.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.