Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO261A Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Kursen behandlar även vad musik kan innebära i praktiken för verksamheten, dess innehåll och utformning, med fokus på barns mångsidiga utveckling. Inom ramen för akademisk litteracitet utvecklar studenten sina färdigheter i läsning av akademisk text.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för och diskutera teorier om barns utveckling ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
- Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.
- Planera och genomföra en musikstund.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag.
Kursen examineras i två delar. Den första utgörs av en salstentamen som examinerar lärandemål 1 och 2. Den andra delen utgörs av en muntlig och gestaltande tentamen och examinerar lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande**och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Hahne, Ingemar (red.) (2023) Våra bästa barnvisor . 4. Uppl. Danderyd: Notfabriken.
Holmberg, Ylva (red.) (2014). Rösträtt: musik på barns**villkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s)
Ytterligare text kan tillkomma och meddelas vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.