Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Kursen syftar till att ge översiktliga kunskaper i husbyggnadsteknik, byggnadsfysik och byggnadsmaterial. Kursen behandlar i huvudsak olika byggnadsdelar och hur dessa sammanfogas till en, ur byggnadsteknisk och byggnadsfysikalisk synvinkel, väl fungerande byggnad. Kursen innehåller dessutom byggnadsfysikaliska beräkningar och upprättande av sektionsritningar samt identifiering av vanliga byggmaterial.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra grundläggande definitioner och begrepp inom byggandet.
2. redogöra för en byggnads tekniska uppbyggnad.
3. redovisa tekniska lösningar med digitala verktyg.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
4. producera enklare rapporter.
5. utföra enklare byggfysikaliska beräkningar.
6. självständigt använda digitala verktyg, kunna skissa, visualisera, presentera och kommunicera byggteknisk information.
7. analysera och redovisa enklare processer.
8. samverkan i grupper med olika sammansättning.
9. planera och genomföra uppgifter inom givna ramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
10. bedöma rimligheten i ett erhållet beräkningsresultat.
11. källkritiskt bedöma ventenskapligheten i källor.
Olika arbetsformer förekommer såsom föreläsningar, övningar, seminarier och självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (UG) 4 hp (Lärandemål: 1–7, 10)
- Inlämningsuppgifter (UG) 3,5 hp (Lärandemål: 1–11)
- Burström PG: Byggnadsmaterial: Tillverkning, egenskaper och användning: Studentlitteratur senaste utgåvan (valda delar)
- Sandin, K: Praktisk husbyggnadsteknik. Studentlitteratur, 2019
- Artikelsamling/föreläsningsmaterial.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.