Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga följande programkurser under termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B.
HSFAR Farmaci
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90 hp. Kursen utgör alternativ 1 av två valbara kurser som ingår i programmets femte termin.
Kursen är en utvidgning och fördjupning av tidigare kurs i klinisk farmaci och samhällsfarmaci I på programmet. Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa sin kompetens att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten eller kunden och i samhället. Detta genom att vara inriktad på att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP). Kursen behandlar hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Kursen fördjupar kompetenser inom läkemedelsepidemiologi och farmakoterapi, baserat på EBM (evidensbaserad medicin) samt aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum. Studenten genomför fältstudier i vården med fokus på läkemedelsavstämning och läkemedelsgenomgång.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för läkemedelsrelaterade problem (LRP) och evidensbaserad läkemedelsbehandling vid några vanliga sjukdomstillstånd,
- genomföra en patientintervju för att identifiera en aktuell läkemedelslista samt identifiera och redogöra för en patients LRP vid vårdövergångar,
- redogöra för hur en läkemedelsgenomgång genomförs och hur förbättringar i förskrivning och uppföljning föreslås till läkare,
- beskriva och reflektera över hur kompetens inom evidensbaserad medicin, klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
- identifiera och reflektera över etiska och professionella dilemman, liksom hållbarhets-och jämställdhetsperspektivet i samband med utövandet av klinisk farmaci, den egna professionens betydelse i olika situationer och sin egen roll i samarbetet med företrädare för andra professioner.
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Lärandemål 1 kopplas till seminarier och föreläsningar i farmakoterapi. Lärandemål 2-5 kopplas till fältstudier. Lärandemål 2 kopplas dessutom till interaktiva övningar baserat på strukturerade patientfall och intervjuer med OSCE metodik (Objective Structured Clinical Examination). Obligatoriska moment är seminarier, interaktiva övningar och fältstudier.
Lärandemål 1 examineras genom individuella muntliga seminarier och lärandemål 2 genom OSCE. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1 och 2 läggs vid studentens kommunikativa förmåga att redogöra för LRP och evidensbaserad läkemedelsbehandling. Lärandemål 3-5 examineras genom en skriftlig individuell reflektion och en muntlig presentation i grupp. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3-5 ligger på studentens överväganden rörande betydelsen av farmaceutens kompetens att lösa patientens och vårdens LRP.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För betyget G krävs att obligatoriska moment är genomförda, samt att skriftliga och muntliga redovisningar samt OSCE är godkända. För betyget VG krävs dessutom att den skriftliga reflektionen samt OSCE bedöms som väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund 50 av 622 s.
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s.
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.