Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL214B Idrott och lärande: Lek och rörelseförutsättningar (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för hälsobegreppet och sin förmåga att skapa hälsofrämjande strategier i ämnet idrott och hälsa. Kursen syftar även till att studenten ska vidareutveckla sin förståelse för idrott, rörelseaktiviteter för att kunna arbeta med barns kroppsliga lärande liksom att skapa kvalitativa lärandemiljöer, varvid friluftsliv och dess betydelse för barn belyses.
Innehåll
I kursen diskuteras idrott, rörelse och fysisk aktivitet i relation till hälsa och dess betydelse för skolämnet idrott och hälsa. Vidare behandlas grupprocesser, rörelseanalys samt teorier kring kroppsligt lärande. I kursen planeras och presenteras ett hälsoprojekt inom ramen för ämnet idrott och hälsa.
I kursen behandlas och problematiseras rörelseaktiviteter av olika karaktär inom idrottslära. I samband med detta planerar, organiserar och genomför studenterna lärandesituationer inom friluftsliv, dans, simning och orientering med särskilt fokus på säkerhetsaspekter samt förståelse för rumsliga förhållanden. Vidare behandlas och problematiseras olika former av friluftsliv, värdet av dessa och hur man kan arbeta med friluftsliv för t.ex. hälsa och välbefinnande.
I kursen arbetar studenterna med sin förmåga att orientera i okänd miljö samt hantering av säkerhet i samband med undervisning vid vattenmiljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande teorier om hälsa och grupprocesser samt synliggöra samband mellan dessa och fysisk aktivitet
- beskriva och analysera grundläggande rörelser och rörelsemönster i idrott och fysisk aktivitet
- redogöra för teorier och begrepp inom kroppsligt lärande
- beskriva och problematisera hälsa i ämnet idrott och hälsa
- planera och iscensätta lärandesituationer i orientering, friluftsliv, simning och dans med utgångspunkt i teorier om kroppsligt lärande och beaktande av säkerhetsaspekter
- med säkerhet orientera i okänd miljö samt livrädda i vatten
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Delar av friluftsliv genomförs på annan ort, gäller såväl undervisning som examination.
I kursen ingår obligatoriska praktiska moment och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Sit-in Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 - 3.
Prov 2: Skriftligt arbete och muntlig presentation (Paper and Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 3: Laboration och skriftlig arbete (Laboratory Work and Paper) 6 hp, I detta prov examineras lärandemål 5.
Prov 4: Tillämpad examination (Applied Exam), 1 hp. I detta prov examineras lärandemål 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Omtentamen av friluftsliv som genomförs på annan ort sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.
Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa: några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Malmö högskola. (80 s.)
Brugge, Britta; Glantz Matz & Sandell Klas (2018). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber AB. (s. 7-78, 175-202, 256-257, 263-268) (105 s.)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Langlo, Jagtöien; Greta & Hansen, Kolbjörn (2000). I bevegelse. Oslo: Gyldendal (240 s)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s. 9-49, 74-108, 164-187) (95 s.)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 9-12). (51 s.)
Mattsson, Torun & Lundvall. Suzanne (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society, 20(7). (s. 855–871). (16 s.)
McMorris, Terry (2004). Acquisition and performance of sports skills. Hoboken, NJ: John Wiley (150 s.)
Quennerstedt, Mikael (2006). Att lära sig hälsa. Örebro: universitetsbiblioteket. (kap. 3, 8–11). (34 s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. Stockholm: SISU Idrottsböcker (168 s.)
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. Stockholm: SISU idrottsböcker (84 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (7th ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (150 s.)
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). *Hälsa &*Hälsopromotion. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s.)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Örebro: Harpoon publications (150 s.)
Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.
Artiklar tillkommer
Valfri litteratur tillkommer (ca 300 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kostnader i samband med de delar av vinteridrott och friluftsliv som genomförs på snösäker ort tillkommer för studenter.