Grundnivå
- MA130A: Inledande matematik med byggtekniska tillämpningar 7,5 hp
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om geodetisk mätningsteknik och geografiska informationsprinciper samt ge förmåga att tillämpa dessa kunskaper via digitala modeller, ritningar, mätningar och beräkningar inom byggbranschen.
- Geografiska informationssystem
- Höjdmätning och planmätning
- Kartprojektioner
- Feluppskattningar
- Positionsbestämning med satelliter (GNSS)
- Inmätning av punkter och byggnader
- Utsättning av byggnader och vägar
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grunderna i geografiska informationssystem (GIS).
2. redogöra för geodetiska mät- och beräkningsmetoder inom byggbranschen.
3. förklara felutjämning med minsta kvadratmetoden.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. utföra inmätnings- och utsättningsarbete.
5. utföra geodetiska beräkningar av koordinater, höjder och utsättningsdata.
6. självständigt analysera ett kartmaterial för att därefter kunna bedöma vilka geodetiska data, mätmetoder och beräkningar som krävs för att ta fram erforderlig utsättningsdata.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. utvärdera kvaliteten på geodetiska mätningar
Föreläsningar, övningar, fältmätningar, gästföreläsningar och självstudietid.
Fältmätningar är obligatoriska moment.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (UV) 4 hp (Lärandemål: 2,3,5,6)
- Inlämning GIS, (UG) 1,5 hp (Lärandemål: 1)
- Fältmätningar (UG) 2,0 hp (Lärandemål: 4,5,7)
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på tentamen.
- Ollvik, L. (2015). Geodesi – Intro till ingenjörsgeodesi med beräkningsuppgifter, Lund: KFS i Lund AB
- Utdelat material, cirka 200 sidor
Referenslitteratur
- Harrie, L. (edt). (senaste upplagan). Geografisk informationsbehandling: teori, metoder och tillämpningar, Studentlitteratur AB, Lund
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.