Grundnivå
För tillträde till termin 4 skall kurserna OM111B, OM112A, samt kurs OM121B vara godkända.
HSOMA / Omvårdnad
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat över 6 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 2,4,5). Omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll och funktion vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos människor i olika åldrar och med olika livssituation diskuteras kritiskt i förhållande till kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik. Omvårdnad och behandling vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa diskuteras även utifrån samhällsförhållanden, hållbarhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter med fokus på våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor och våld mot barn. I kursen behandlas även teorier och modeller för handledning och hälsopedagogiskt arbete samt teoretisk tillämpning av säker läkemedelsberäkning. Kursen syftar till att leda till fördjupade kunskaper och färdigheter avseende omvårdnad, hälsofrämjande insatser, förebyggande arbete, bedömning och behandling avseende barns, ungdomars, kvinnor och mäns fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till människans livssituation och samhällsförhållanden. Kursen ska även leda till fördjupade kunskaper om modeller för hälsopedagogiskt arbete samt olika handledningsmodeller.
Delkurs 1. Reproduktiv hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap avseende den reproduktiva hälsan hos kvinnor och män i olika åldrar. Kursen innehåller anatomi, fysiologi, patologi och omvårdnad relaterat till fertil ålder, graviditet, förlossning, barnsängstid, klimakterium, sexuellt överförbara sjukdomar, gynekologiska sjukdomar samt andrologi. Psykisk ohälsa i samband med graviditet belyses. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter omfattande mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, könsstympning, omskärelse, estetisk intimkirurgi, abortlagstiftning, screening avseende cervixcancer och konventioner utifrån etiska frågeställningar och författningar. I delkursen ingår simuleringsövningar på Praktikum vid Kvinnokliniken inom reproduktiv hälsa och ohälsa. Omvårdnadsprocessen, professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande utifrån personcentrerad vård diskuteras.
Delkurs 2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller hälsofrämjande och förebyggande åtgärder och omvårdnad vid akuta hälsoproblem och barnolycksfall samt långvarig ohälsa hos barn och ungdomar. Barn och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling behandlas. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter utifrån FN:s barnkonvention om barn och ungdomars rättigheter och lika värde samt våld mot barn, i ett nationellt och internationellt perspektiv. Delkursen behandlar även barn och ungdomars samt familjers likabehandling med fokus på ett hållbart och jämställt föräldraskap inom hälso- och sjukvård utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. Familjeperspektivet introduceras och diskuteras. I delkursen ingår VFU inom barnsjukvård där professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare/föräldrar. Vidare diskuteras samverkan i team, säker vård samt familje- och personcentrerad omvårdnad inom barnsjukvården.
Delkurs 3. Handledning IV, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses teorier och modeller inom sjuksköterskans pedagogiska arbete samt olika handledningsmodeller.
Betydelsefulla begrepp för pedagogiskt hälsoarbete såsom attityder, värderingar, jämställdhet, kommunikation, samtal, information, handledning och undervisning behandlas. Vidare presenteras betydelsen av synen på hälsa och sjukdom i sjuksköterskans pedagogiska arbete. Etiska frågeställningar i hälsofrämjande arbete lyfts fram, värderas och diskuteras, liksom strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av pedagogiska interventioner. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad.
Delkurs 4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som
integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras befolkningens psykiska hälsa och ohälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende psykisk hälsa och ohälsa samt mänskliga rättigheter avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Omvårdnad vid psykiatriska sjukdomstillstånd så som; psykossjukdom, affektiva sjukdomar, ångesttillstånd, neuropsykiatriska tillstånd, beroendetillstånd, kris och krisförlopp samt suicid behandlas. Dessutom behandlas medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation. I delkursen ingår VFU inom psykiatrisk vård, alternativt rättspsykiatrisk vård.
Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkurs 5. Primärvård, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras informatik/eHälsa, triagering, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende folkhälsoproblem och personcentrerad vård. Fysisk och psykisk hälsa/ohälsa belyses utifrån människors olika livsvillkor och förutsättningar samt mänskliga rättigheter i relation till jämlik hälsa och utifrån ett samhällsperspektiv. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård och författningar. I delkursen ingår VFU inom öppen hälso- och sjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkurs 6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar kopplat till säker läkemedelshantering utifrån iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkurs 1. Reproduktiv hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara gynekologiska, obstetriska och andrologiska hälsoproblem samt preventiva åtgärder avseende den reproduktiva hälsan hos kvinnor och män i olika åldrar och situationer med hänsyn till mänskliga rättigheter och mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer,
- kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen genom casemetodik och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på reproduktiv hälsa och ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska, kulturella aspekter, samt jämställdhet och hållbarhet.
Delkurs 2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara symtom och reaktioner samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder för barn och ungdomar med akut eller långvarig ohälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter, jämställdhet, hållbarhet och utifrån ett familjecentrerat perspektiv,
- tillämpa omvårdnad under handledning avseende barns och ungdomars hälsa/ohälsa, och
- kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert och personcentrerat perspektiv med fokus på barn och ungdomars hälsa/ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkurs 3. Handledning IV, 4 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och kritiskt granska pedagogiska interventioner, och
- reflektera kring olika handledningsmodeller samt beskriva, jämföra och tillämpa modeller för samspel och kommunikation.
Delkurs 4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende psykisk ohälsa hos kvinnor och män utifrån evidensbaserad kunskap,
- beskriva och förklara behandling, omvårdnad och rehabilitering vid psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet, och med hänsyn till aktuell lagstiftning
- tillämpa och dokumentera omvårdnad under handledning avseende psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa ur ett patientsäkert perspektiv, samt samverka såväl med vårdteamet som med andra personalgrupper,
- identifiera, beskriva och kritiskt bedöma omvårdnadsbehovet utifrån omvårdnadsprocessen med fokus på psykisk ohälsa och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, jämställt och hållbart samhällsperspektiv, samt mänskliga rättigheter avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området psykisk hälsa och ohälsa.
Delkurs 5. Primärvård, 7 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende vuxna människors fysiska och psykiska hälsa/ohälsa utifrån ett samhällsperspektiv och med hänsyn till mänskliga rättigheter,
- kommunicera, bedöma, planera och samverka med patient och närstående samt andra personalgrupper i vårdteamet och i vårdkedjan, samt utföra och följa upp patientens vård och behandling
- tillämpa omvårdnad under handledning ur ett patientsäkert perspektiv avseende preventivt arbete relaterat till fysisk och psykisk hälsa/ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som beprövad erfarenhet och informatik/eHälsa,
- identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, utifrån patientens omvårdnadsbehov och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området primärvård.
Delkurs 6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- tillämpa säker läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans relation till styrka/koncentration och mängd/volym, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent samt medicinska gaser.
Delkurs 1. Reproduktiv hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom föreläsningar och egna studier. Dessutom ingår
följande obligatoriska arbetsformer: simuleringsövningar på Praktikum vid Kvinnokliniken, workshops relaterat till gynekologiska case och förlossning samt artikelgranskning.
Delkurs 2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-3 uppnås genom föreläsning samt obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion, obligatoriskt reflektionsseminarium och obligatorisk VFU.
Delkurs 3. Handledning IV, 4 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom föreläsningar, med praktiska gruppövningar, case seminarium, obligatorisk workshop med drama samt genom obligatoriskt seminarium med fallbeskrivningar. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret.
Delkurs 4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, obligatorisk VFU och obligatoriskt reflektionsseminarium i omvårdnadsprocessen. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5.
Delkurs 5. Primärvård, 7 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, obligatorisk VFU, obligatoriskt reflektionsseminarium med fokus på människors hälsa/ohälsa utifrån ett samhällsperspektiv och informatik/eHälsa, prevention, triagering samt personcentrerad vård. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5.
Delkurs 6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och resurstillfällen i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkurs 1. Reproduktiv hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 genom individuell skriftlig examination där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att förstå hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende reproduktiv hälsa och ohälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter, våld i nära relationer samt jämställdhet och hållbarhet.
Lärandemål 2 examineras genom skriftlig inlämningsuppgift som skrivs i par och redovisas muntligt vid ett seminarium. Det självständiga arbetet med skriftlig inlämningsuppgift dokumenteras individuellt i ett processdokument. Fokus i bedömningen ligger på omvårdnadsprocessen, professionellt bemötande, kommunikation och personcentrerad vård inom reproduktiv hälsa och ohälsa. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i delkursen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell skriftlig examination.
Delkurs 2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig examination där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att korrekt förklara hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende barn och ungdomars hälsa och ohälsa med hänsyn till barns rättigheter, våld mot barn samt jämställt och hållbart familjecentrerat perspektiv. Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom barnsjukvård. Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, familjer, närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård.
Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under rubriken Rätt till omprov nedan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i delkursen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell skriftlig examination.
Delkurs 3. Handledning IV, 4 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende studentens förmåga att resonera kritiskt om teorier, modeller och pedagogiska interventioner med relevans för sjuksköterskans pedagogiska arbete och handledning. Studenten bedöms individuellt utifrån en bedömningsmatris. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på individuell skriftlig inlämningsuppgift som ingår i delkursen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom psykiatrisk omvårdnad. Kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete samt det professionella förhållningssättet bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE)-formulärets kriterier. Lärandemål 1, 2 och 4 examineras individuellt i en skriftlig tentamen där studentens kunskaper angående psykiatriska sjukdomstillstånd, behandling, rehabilitering samt bedömning av omvårdnadsbehov fokuseras med hänsyn till individuella behov, social levnadssituation, våld i nära relation, lagstiftning samt jämställt och hållbart samhällsperspektiv.
Tentamen baseras på patientfall. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under rubriken Rätt till omprov nedan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i delkursen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 5. Primärvård, 7 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom öppen hälso- och sjukvård. Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån AssCE formulärets kriterier. Lärandemål 1-4 examineras genom individuell skriftlig tentamen, där fokus ligger på studentens förmåga att göra rimliga bedömningar av patienters vård- och omvårdnadsbehov och utifrån dessa bedömningar planera vård och omvårdnad inom primärvård. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under rubriken Rätt till omprov nedan. Eventuell frånvaro från obligatoriskt reflektionsseminarium kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid. För delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i delkursen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade på tentamen samt stämma överens med det angivna svaret.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1-5 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkursen 6 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen för momenten i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier som finns i studiehandledningen. För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på de skriftliga tentamina i delkurserna 1-5.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Gemensam kurslitteratur för samtliga delkurser
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-boken – Välbefinnande integritet prevention säkerhet. Lund: Studentlitteratur, 296 s
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Ca 50 s.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (Red.) (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 s.
Vårdhandboken. Elekronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer i delkurs 1-5 omfattande ca 50 sidor.
Delkurs 1. Reproduktiv hälsa och ohälsa, 5 hp
Arver S, Damber J-E, Giwercman A, (2017) Andrologi. Lund: Studentlitteratur, 287 s.
Borgfeldt C, Sjöblom I, Strevens H, Wangel, A-M, (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
Delkurs 2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Inera AB, (2015) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, 80 s.
Kristensson Hallström I, Derwig M, (Red) (2023) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber, ca 80 s.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB), (2020). Elektronisk resurs.
Delkurs 3. Handledning IV, 4 hp
Holm Ivarsson B, (2016) Motiverande samtal i hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 112 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. 368 s.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
Delkurs 4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Allgulander C, (2024) Klinisk psykiatri. (5:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 374 s.
Eriksson T, Midlöv P, (Red.) (2023) Farmakologi & Farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur, 24 s.
Molin J, Wiklund Gustin L (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studenlitteratur. 592 s.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning, 91 s.
Delkurs 5. Primärvård, 7 hp
Martin L, (2018) Informatik i vården. Lund: Studentlitteratur. 294 s.
Murdaugh C-L, Parsons M-A, Pender N-J (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur, 328 s.
Molin J, Wiklund Gustin L (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studenlitteratur, ca 70 s.
Delkurs 6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). I aktuell kurs genomförs två summativa kursvärderingar under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen.
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.