Grundnivå
Minst 60 hp inom huvudområdet Medieteknik.
CTMET Medieteknik
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Kursen tar upp begrepp och teorier kring:
- Crossmedia, transmedia, konvergens
- Multimedier och crossplattformar för produktion och publicering
- Intermedialitet, berättandestrukturer i trans- och crossmedia, transmedialt och interaktivt berättande
- Olika genrer (ex. dokumentärer, fiktion, nyheter, underhållning)
- Tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter och påverkan på produktion och publicering över flera plattformar
**Kunskap och förståelse
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara och diskutera teorier och begrepp såsom cross-, inter- och transmedia, remediering samt konvergens.
- Redogöra för principer för transmedialt och interaktivt berättande
- Redogöra för medier och processer vid produktion och publicering över flera plattformar
- Redogöra för hur tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter kan påverka produktion och publicering över flera plattformar.
**Färdighet och förmåga
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer i relation till produktion och publicering över flera plattformar
- Självständigt och ur olika perspektiv analysera hur produktion och publicering över flera plattformar och innehåll fungerar.
- Muntligt och skriftligt presentera och redogöra för en crossmedia-relevant idé och på saklig grund argumentera för dess målsättning
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Diskutera konsekvenser av produktion och publicering över flera plattformar utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner.
- Kritiskt reflektera över och argumentera för valet av olika strategier för produktion och publicering över flera plattformar
Föreläsning, seminarier, och självstudier, individuellt så väl som i grupp.
Kursen examineras genom:
- Uppsats (3 hp, UV)
- Seminarier (1,5 hp, UG)
- Inlämningsuppgifter (3 hp, UV)
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment genomförts och minst fått betyget Godkänt.
För Väl godkänt krävs även att minst 4 hp av ovanstående moment är bedömda som väl godkända.
- Cooke, L. (2005). A visual convergence of print, television, and the internet: charting 40 years of design change in news presentation. New Media & Society, 7(1), 22–46. https://doi.org/10.1177/1461444805049141
- Davidson, D. (2018). Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences (Version 1). Carnegie Mellon University. https://doi.org/10.1184/R1/6686735.v1
- Freeman, M., & Gambarato, R.R. (2018). The Routledge Companion to Transmedia Studies (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
- Jenkins, H. (2018). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
- Ryan, M-L. (2015). Transmedia Storytelling: Industry Buzzword or New Narrative Experience? Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, 7(2), 1-19. doi:10.5250/storyworlds.7.2.0001
- Schiller, M. (2018). Transmedia Storytelling: New Practices and Audiences. In Christie I. & Van den Oever A. (Eds.), Stories (pp. 97-108). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.