Grundnivå
Tillräckliga kunskaper inom det valda problemområdet samt kurser om minst 120 hp inom programmet varav följande kurser måste vara avklarade:
- BT100A – Samhällsbyggnad och ingenjörsarbete: En introduktion 7,5 hp
- BT110A – Byggteknik 7,5 hp
- MA130A – Förberedande matematik med byggtekniska tillämpningar 7,5 hp
- MA203A – Analys A 7,5 hp
- BT120A – Husbyggnad, teknik och funktion 7,5 hp
- BT121B – Byggprocessen 7,5 hp
- MA230A – Linjär algebra 7,5 hp
Inget huvudområde
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.
Kursen syftar till att studenten tillämpar kunskaper och färdigheter förvärvade i programmets tidigare kurser för att självständigt urskilja, formulera, lösa och dokumentera en problemställning och därigenom inhämta nya kunskaper och fördjupa sin praktiska, teoretiska och metodologiska förmåga.
Kursens innehåll bestäms för varje student i samråd med examinator och handledare.
Kursen innehåller följande moment:
- Problemformulering
- Projektplanering
- Insamling, bearbetning och analys av data
- Projektgenomförande
- Rapportskrivning
- Muntlig redovisning och opponering
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för fördjupade och breddade kunskaper inom en relevant del av utbildningsområdet byggteknik.
2. redogöra för det valda problemområdets vetenskapliga grund samt för relevant och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. söka, samla, värdera och kritiskt tolka för arbetet relevant information i en problemformulering samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
4. självständigt, kreativt och med helhetssyn identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar.
5. självständigt identifiera, analysera och diskutera problem och frågeställningar samt hantera större problem på grundnivå inom byggteknik.
6. självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att med adekvata metoder planera, genomföra och utvärdera uppgifter inom givna ramar.
7. muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
8. utforma och hantera produkter, processer eller system med hänsyn till människors eller organisationers behov och för arbetet relevanta mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
9. göra bedömningar, inom huvudområdet för utbildningen, med hänsyn till för arbetet relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
10. identifiera eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
11. insiktsfullt reflektera över teknikens och kunskapens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för deras nyttjande, inbegripet för arbetet relevanta sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter.
Lärandet bygger på självständigt arbete, med stöd av kompletterande föreläsningar.
Studenterna initierar själv en problemställning, gärna i samverkan med någon extern verksamhet.
Arbetet genomförs företrädesvis i grupper om två studenter. I undantagsfall kan det tillåtas att studenten arbetar ensam.
En handledare och examinator utses för varje examensarbete.
Efter avslutat kurstillfälle upphör rätten till ytterligare handledning.
Om handledningen är extern, kommer det även finnas en handledare från universitetet.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig rapport (UG) 14 hp (Lärandemål: 1-6, 8-15)
Muntlig presentation samt muntlig och skriftlig opposition (UG) 1 hp (Lärandemål: 7)
- Ämnesspecifikt material, beroende på ämnesval.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.