UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Teckning och visuell gestaltning

Engelsk benämning

Drawing and visual creative practices

Kurskod

KD311A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2007-03-23

Fastställandedatum

2021-09-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.

Huvudområde

CTGDA / Grafisk design

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande praktisk och teoretisk förståelse kring teckning och visuell gestaltning. Studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter inom teckning och skiss genom att lära sig några vanligt förekommande tekniker, samt studerar grundläggande teorier kring perception och kognition.

Kursen utgår från teckning som en grundläggande kommunikativ praktik inom grafisk design och skissen som redskap för utveckling av idéer, koncept och kunskap. Kursmoment 1 innehåller praktiska workshops i teckning, skiss och perspektivlära samt en grundläggande introduktion till teorier inom perception och kognition. Momentet examineras genom portfolioredovisning och en skriftlig tentamen.

Kursmoment 2 innefattar ett projekt där studenten självständigt utvecklar ett eget arbete, från idéstadie till färdigt resultat. Projektet examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning samt inlämning av designdokumentation.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

  1. Kunna redogöra för grundläggande teorier kring kognition och perception i relation till visuell gestaltning och kommunikation,
  2. Kunna resonera kring olika genrer av teckningar (t.ex. designskisser, observationsstudier, serieteckningar) och sambanden mellan estetik och funktion,
  3. Visa en översiktlig kunskap om olika typer av material, uttryck och tekniker för teckning,
  4. Kunna planera och genomföra ett teckningsprojekt genom flera steg,
  5. Visa förmåga att konstruktivt bidra till diskussionen om egna och andras verk under designredovisningar.

Arbetsformer

  • Föreläsningar
  • Arbetsuppgifter som utförs självständigt, i vissa fall med handledning
  • Redovisningar och diskussioner av studenters arbetsuppgifter
  • Skriftliga uppgifter med fokus på reflektion kring det egna arbetet

Bedömningsformer

Teckningsworkshop (3 hp)

examineras genom portfoliogenomgång (lärandemål 3).

Perception och visuell gestaltning (1,5 hp)

examineras genom en skriftig inlämningsuppgift (lärandemål 1, 2).

Eget projekt (3 hp)

examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning, samt inlämning av designdokumentation (lärandemål 4, 5).

Kurslitteratur

Eriksson, Y. (2017). Bildens tysta budskap: interaktion mellan bild och text. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur

Ware, C. (2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.

Ask, S. (2011). Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.

Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.